Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Renault Scenic E-Tech Electric 220 HP Long Range (Esprit Alpine)

Geschreven door Xavier Daffe op

Toen hij nog een eenvolumer was, was de Renault Scénic een begrip: een compacte, maar gerieflijke auto gemaakt op maat van gezinnen. Maar na de neergang van de monovolumes en aan de vooravond van de elektrische revolutie is het autolandschap helemaal veranderd. En de Scenic (nu zonder accent aigu) dus ook.

49.200 €
  • Score redactie 16.53 /20

Het energieverbruik van de Scenic is redelijk te noemen. Na afloop van onze test noteerden we een gemiddelde van 18,2 kWh/100 km, met als kanttekening dat de weersomstandigheden ook wel optimaal waren (met buitentemperaturen van 15 tot 25 graden Celsius) en dat we het grootste deel van de tijd zonder passagiers of bagage hebben rondgereden.

In dergelijke omstandigheden is een rijbereik van bijna 500 kilometer zeker realistisch. Op de snelweg steeg ons gemiddelde tot 21,5 kWh/100 km, wat de reële actieradius daar terugbrengt tot 380 à 400 kilometer. Dat is nog altijd behoorlijk goed, als je bedenkt dat het altijd verstandig is om sowieso om de 2 uur een pauze te nemen. 

Prijs en standaarduitrusting

Qua prijs doet deze Scenic het ook goed, zeker als je rekening houdt met zijn standaarduitrusting. Het gamma begint bij 39.950 euro voor de Evolution Access met de 170 pk-motor en de kleine batterij, waardoor die versie in aanmerking komt voor de Vlaamse premie van 5.000 euro. Geef toe: een Scenic E-Tech Electric voor ongeveer 35.000 euro, dat is best een scherpe prijs. Voor de eerste Long Range-versie, in Techno-uitmonstering, moet je echter al meteen 46.950 euro neertellen. Die is in ruil dan wel al goed uitgerust, met onder meer een warmtepomp, een automatische airco, een indrukwekkend aantal rijhulpsystemen, een adaptieve cruisecontrol, het multimediasysteem OpenR Link 12”, een gemotoriseerde achterklep, parkeersensoren en de personaliseerbare Multisense-rijmodi. 

Onze testversie was een Esprit Alpine van 49.200 euro, die zich nog onderscheidt door zijn aankleding, zijn velgen van 20 in plaats van 19 duim met een specifiek design en zijn isolerende voorruit. Interessante opties zijn onder meer het grote panoramische Solarbay-dak (1.239 euro, of standaard op de Iconic), waarmee je het interieur kunt laten baden in het licht. Een zonnescherm heeft dat dak niet, maar wel een geïntegreerde filter die de transparantie van het glas regelt en die behoorlijk efficiënt werkt.

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,49 €
VAA per maand NB
  • Score eigenaars /20

In dit artikel : Renault, Renault Scénic

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars