Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Renault Scenic E-Tech Electric 220 HP Long Range (Esprit Alpine)

Geschreven door Xavier Daffe op

Toen hij nog een eenvolumer was, was de Renault Scénic een begrip: een compacte, maar gerieflijke auto gemaakt op maat van gezinnen. Maar na de neergang van de monovolumes en aan de vooravond van de elektrische revolutie is het autolandschap helemaal veranderd. En de Scenic (nu zonder accent aigu) dus ook.

49.200 €
  • Score redactie 16.53 /20

Een lange wielbasis, een vlakke vloer en wielen die op de vier uithoeken zijn geplaatst: het zijn allemaal basiskenmerken die gunstig zijn voor de binnenruimte. En inderdaad, zelfs achterin verwent de Scenic zijn inzittenden met veel knieruimte. Temeer omdat je er je voeten onder de voorstoelen kunt schuiven. Ook voorin is het goed toeven, zeker in deze Esprit Alpine-uitvoering, met zijn stevig omsluitende kuipstoelen.

De rijhouding is uitstekend, lichtjaren verwijderd van de traditionele eenvolumerhouding. Opbergruimte is er in overvloed (in totaal bijna 39 liter in het interieur) en de sfeer aan boord is heel ‘coconachtig’, zodat je je er meteen op je gemak voelt. De materialen zijn uitnodigend, de afwerking is nauwgezet, de kwaliteitsindruk beantwoordt aan de verwachtingen en het dashboard laat niet het minste kraakje horen. Dat is ooit anders geweest. 

Moduleerbaarheid

Helaas verliest deze SUV-Scenic de moduleerbaarheid van zijn monovolumevoorgangers: geen afzonderlijke achterstoelen, geen verschuifbare achterbank, geen opbergvakken in de vloer (vanwege de hoogspanningsbatterij) en geen zevenzitsversie. Alleen de rug van de achterbank kan worden neergeklapt (in 40/20/40-verhouding), de zitting is vast. Geen sprake dus van een vlakke laadvloer... Onder de koffervloer is nog wel wat extra opbergruimte, bijvoorbeeld voor de oplaadkabel.

Een ander ergonomisch minpunt is het blok van drie modules rechts van het stuurwiel: één voor de hendel van de ‘versnellingsbak’ (in Mercedes-stijl), één voor de ruitenwissers en de derde voor de audiobediening. Veel op één plaats dus, en dat geeft aanleiding tot verwarring: tijdens onze test hebben we meer dan eens de ruitenwissers geactiveerd, terwijl we eigenlijk de D-modus wilden inschakelen.

We willen hier zeker ook nog opmerken dat de versnellingshendel behoorlijk traag is in zijn werking. Snel van D naar R of omgekeerd schakelen? Pas dan op, want het is niet zeker dat de juiste rijrichting daadwerkelijk is geselecteerd... In krappe parkeerplekken kan dat al eens slecht aflopen.

In dit artikel : Renault, Renault Scénic

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker