Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Renault Scenic E-Tech Electric 220 HP Long Range (Esprit Alpine)

Geschreven door Xavier Daffe op

Toen hij nog een eenvolumer was, was de Renault Scénic een begrip: een compacte, maar gerieflijke auto gemaakt op maat van gezinnen. Maar na de neergang van de monovolumes en aan de vooravond van de elektrische revolutie is het autolandschap helemaal veranderd. En de Scenic (nu zonder accent aigu) dus ook.

49.200 €
  • Score redactie 16.53 /20

Een laag zwaartepunt (met dank aan de batterij van meer dan 500 kilogram in de vloer), een lange wielbasis, brede sporen en korte overhangen, het zijn allemaal ­positieve elementen die het beste doen verhopen voor de wegligging. En inderdaad, ondanks een niet onaanzienlijk ­totaalgewicht (ruim 2 ton in het geval van ons testmodel) vertoont deze 220 pk en 300 Nm sterke voorwieltrekker een gezond en dynamisch bochtengedrag, waarbij de strak afgestelde veren en schokdempers rolneigingen vrijwel helemaal beteugelen.

Van echte knalprestaties is hier geen sprake, maar de onmiddellijke aanzet van het koppel maskeert toch enigszins de a priori weinig veelbelovende verhouding gewicht-vermogen. 

Directe besturing

In een poging om de levendigheid te vergroten heeft Renault de Scenic ook een zeer directe besturing meegegeven: slechts 2,3 stuuromwentelingen volstaan om het stuurwiel van nok tot nok te verdraaien. Verrassend, en aanvankelijk heb je daardoor de neiging wat te veel in te sturen, zodat je opnieuw moet corrigeren. Maar na de nodige gewenning blijkt dat kwieke stuur, dat overigens op geen enkele manier ten koste gaat van de rechtuitstabiliteit, toch heel aangenaam.

Het resultaat is een gezins-SUV die zich prettig laat besturen. Het comfort plukt de vruchten van de goede geluidsisolatie (ook van rolgeluiden en windgeruis), terwijl de filtering van de ophanging behoorlijk is (maar ook niet meer dan dat). De vier rijmodi – Comfort, Sport, Eco en Perso – grijpen in op de gasrespons, de stuurbekrachtiging, het motormanagement en de sfeerverlichting, maar niet op de afstelling van de schokdempers. 

Comfort

Uiteindelijk gaat de Comfort-stand deze Scenic het beste af. Alleen onder zware belasting en met gedraaide wielen is een licht verlies van trekkracht op het binnenste voorwiel waar te nemen. In de praktijk is dat echter niets om je zorgen over te maken. Voor het overige lijkt deze Scenic werkelijk tegen het wegdek te plakken in bochten, geeft hij altijd blijk van een feilloze koersgetrouwheid, rijdt hij prettig (op voorwaarde dat je zijn roeping van relatief vreedzame en geruststellende gezins­wagen niet uit het oog verliest) en is hij een aangename metgezel voor je dagelijkse verplaatsingen. 

Aangenaam is met name ook het regeneratieve remsysteem, waarmee je bij het vertragen kunt rekenen op een motorrem. Het systeem kan worden aangepast via de peddels aan het stuurwiel, van niveau 0 of freewheelen – handig op de snelweg, omdat je dan kunt profiteren van de inertie van de auto – tot niveau 3 – wat bijna neerkomt op one pedal-rijden, perfect voor in de stad. In dat laatste geval hoef je bijna nooit het rempedaal aan te raken, zolang je maar een beetje anticipeert. Hoe dan ook is deze Scenic tot op heden een van de leukste gezins-EV’s in het C-segment, die ook het minste aanpassing vergt van je gewoontes als je een auto met verbrandingsmotor gewend bent. 

In dit artikel : Renault, Renault Scénic

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker