- Score redactie 16.53 /20
De nieuwe Scenic laat de keuze tussen twee batterijpakketten: eentje met een nettocapaciteit van 60 kWh voor de Comfort Range en eentje van 87 kWh voor de Long Range, die wij hier testen. De kleine batterij wordt uitsluitend gecombineerd met een elektromotor van 170 pk, terwijl de grote batterij altijd een 220 pk sterke motor van stroom voorziet. Renault kiest daarbij steevast voor een synchroonmotor die extern bekrachtigd wordt en dus geen zeldzame aardmetalen gebruikt. Alle elektrische aandrijvingsonderdelen bevinden zich voorin, onder de motorkap, wat betekent dat er geen plaats is voor een ‘frunk’ om de oplaadkabels in op te bergen.
Wat dat opladen betreft, houdt de Scénic het ongeacht de versie bij een eenfasige interne lader van 7 kW; voor een driefasig exemplaar (dat dan wel meteen 22 kW sterk is) doet Renault je 1.500 euro bijbetalen. Aan een snellader op gelijkstroom kan deze Long Range-versie vermogens aan tot 150 kW. Daarmee moet je op een kleine 40 minuten rekenen om de laadstatus van de batterij (toegeleverd door LG) op te voeren van 10 naar 80 procent. Het WLTP-rijbereik dat op het gelijkvormigheidsattest van ons testexemplaar vermeld staat, bedraagt 603 kilometer. Wat daarvan overblijft in de praktijk, vertellen we verderop (zie Budget).
Energie-efficiëntie
Bij het ontwerp van deze Scenic lijkt alles in het werk te zijn gesteld om zo veel mogelijk elementen te integreren die bevorderlijk zijn voor de energie-efficiëntie, een aspect dat heel belangrijk is voor een EV. Zo worden de koetswerklijnen voornamelijk bepaald door aerodynamische eisen, met onder meer tal van deflectoren (vooral ter hoogte van de achterbumper) die moeten zorgen voor een optimale geleiding van de luchtstromen.
Met het oog op langere ritten is de energiedichtheid van de NMC-batterij (nikkel-mangaan-kobalt) met 6 procent verhoogd ten opzichte van de Megane en wordt een warmtepomp standaard aangeboden vanaf de basisversie. De batterij wordt trouwens automatisch thermisch voorgeconditioneerd (rond 25 graden Celsius) wanneer je op Google Maps aangegeven DC-oplaadpunten nadert, om de laadsnelheid te kunnen optimaliseren. Kortom, dit is een weldoordachte EV, die coherent is in zijn technische keuzes en zo de traditionele argumenten tegen elektrisch rijden hoopt te kunnen ontkrachten.
Intelligent Speed Assistance
Qua rijhulpsystemen is alles van de partij wat je mag verwachten, al moet je (behalve op de Iconic) wel nog bijbetalen voor een dodehoekcontrole en een actieve spoorassistent. We willen het ook nog eens hebben over het systeem dat je waarschuwt wanneer je de wettelijke snelheidslimiet overschrijdt. We kunnen het Renault niet aanwrijven, want het gaat nu eenmaal om een Europese verplichting, maar dat constante gepiep is gewoon om hoorndol van te worden.
Gelukkig kun je die Intelligent Speed Assistance uitschakelen door gewoon op een knop links op het dashboard te drukken die daarvoor is geprogrammeerd. Zo ben je er tenminste snel van af...
-
Geteste versie
-
renault Scénic E-Tech 220 hp Long Range Esprit Alpine
-
Categorieën
- SUV's & Crossovers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
218 CVLengte
4470 m
Koffervolume
545 tot 1670 LElektrische batterij
625 km - 17.2kWh/100km92 kWh - 7.4 kW (AC) - 150 kW (DC)
In dit artikel : Renault, Renault Scénic
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!