Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volkswagen ID.7 (77 kWh / Pro Business)

Geschreven door Xavier Daffe op

Na een ietwat valse start in het EV-universum lijkt Volkswagen de elektrische auto eindelijk onder de knie te hebben, want de ID.7 veegt alle kritiek op de eerste ID.-modellen resoluut van tafel. Met comfort en energie-efficiëntie als sleutelwoorden.

62.930 €
  • Score redactie 15.75 /20

Het interieur van de ID.7 staat in het teken van zen en visuele detox, vandaar die minimalistische aanpak. Alle materialen getuigen van kwaliteit en de afwerking is, op een enkele uitschuiver hier of daar na, verzorgd, ook al zijn we ver verwijderd van het luxueuze en weelderige kantje zoals een Phaeton die ooit kon voorleggen. Als bestuurder heb je nog maar een heel klein scherm voor je neus – het is niet hoger dan de ventilatiemonden – met daarop enkel de basisinformatie. Dat wordt echter gecompenseerd met een groot en helder head-updisplay onderaan op de voorruit, voorzien van augmented reality.

Voor de rest bedien je zowat alles met het grote centrale aanraakscherm van 15 duim, waarvoor de vooruitgang ten opzichte van de oudere ID.’s tastbaar is. En dan met name omdat de sliders voor de temperatuur van de verwarming en voor het audiovolume nu verlicht zijn in het donker – geloof ons, dat is veel minder banaal dan het klinkt. De uitstroomrichting en intensiteit van de ventilatie aanpassen vergt daarentegen een heel gedoe van swipen in een gestileerde weergave van het dashboard op het aanraakscherm. Bijzonder omslachtig en technologisch complex, dus wat daarvan de meerwaarde mag zijn?

Royale binnenruimte

De binnenruimte is zowel voor- als achterin royaal, zodat je moeiteloos kunt reizen met vier volwassenen. Het grote panoramadak is daarbij een welkome optie om het interieur nog wat luchtiger te maken. En die vier volwassen hoeven niet te beknibbelen op hun bagage, want de ID.7 kan in zijn koffer 532 liter kwijt, of zelfs 1.586 liter met de bank neergeklapt. Misschien geen record, maar wel bijzonder ruim, temeer omdat dat volume makkelijk toegankelijk is dankzij de grote en gemotoriseerde achterklep.

Toch nog meer laadruimte nodig? Weet dan dat er in de loop van 2024 ook een breakversie van de ID.7 volgt, Tourer genaamd. Spijtig is wel dat Volkswagen niet aan een laadvak in de neus gedacht heeft; nu moet je dus telkens de halve koffer leegmaken om bij de laadkabels te kunnen onderweg naar je vakantiebestemming.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.7

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker