Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volkswagen ID.7 (77 kWh / Pro Business)

Geschreven door Xavier Daffe op

Na een ietwat valse start in het EV-universum lijkt Volkswagen de elektrische auto eindelijk onder de knie te hebben, want de ID.7 veegt alle kritiek op de eerste ID.-modellen resoluut van tafel. Met comfort en energie-efficiëntie als sleutelwoorden.

62.930 €
  • Score redactie 15.75 /20

De ID.7, die in ruime mate geïnspireerd werd door de conceptcar ID.Vizzion zoals die in 2018 op het salon van Genève debuteerde, staat uiteraard op het elektrische MEB-platform (voor Modularer E-Antriebs-Baukasten) van de groep. Die basis doet intussen dienst voor tal van EV’s, niet alleen bij Volkswagen zelf, maar ook bij Audi, Cupra, Skoda en… binnenkort zelfs Ford – een uitwisseling die kadert binnen de samenwerkings­akkoorden tussen beide groepen. Op het moment van schrijven is de ID.7 slechts in één versie te koop, voorzien van een lithium-ionbatterij van 77 kWh netto (82 kWh bruto) die in de vloer werd geïntegreerd en deel uitmaakt van de structuur van de auto.

Achterin ligt een Bosch APP 550-elektromotor van 210 kW/286 pk en 545 Nm, die de achterwielen aandrijft via een enkelvoudige reductie. Het gaat om een nieuwe krachtbron, die intussen ook verkrijgbaar is in de ID.3 en ID.4, en die een beter rendement heeft. Dat heeft hij te danken aan een nieuw ontwerp voor zijn rotor, die uitgerust werd met krachtiger magneten en beter bestand is tegen hitteontwikkeling. Maar ook de stator werd verbeterd, en is nu voorzien van een behuizing met waterkoeling. Over het algemeen draagt een nieuw systeem van algemene koeling via olie en water trouwens bij tot een betere thermische stabiliteit van deze krachtbron.

Laag verbruik, fatsoenlijk rijbereik

De combinatie van een verzorgde stroomlijn, een geoptimaliseerde motor en een overbrenging met aanzienlijk minder wrijving dan in de eerste ID.’s, maakt dat Volkswagen voor deze ID.7 77 kWh een veelbelovend WLTP-rijbereik van 621 kilometer kan claimen. Dat geldt dan wel voor de basisversie. Met al zijn opties en uitgerust met twintigduimvelgen in plaats van de standaard gemonteerde achttienduimers was dat voor onze testauto ‘maar’ 583 kilometer. Al blijft ook dat op zich een bovengemiddeld goed resultaat in dit segment. 

  • Geteste versie

  • volkswagen ID.7 77kWh Pro Business Premium

  • Categorieën

    • Reisberlines

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    286 CV

    Lengte

    4961 m

    Koffervolume

    532 tot 1586 L

    Elektrische batterij

    612 km - 14.2kWh/100km

    82 kWh - 11 kW (AC) - 175 kW (DC)

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.7

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker