Concept
OneAutomotive is bijzonder ambitieus, wat mocht blijken uit de pijplijn van de komende maanden. Tot die tijd wil de invoerder ons echter zoet houden met een drieluik aan SUV's. De DFSK Glory 580 en Fengon passeerden eerder al de revue, vandaag is het de beurt aan de BAIC X55. Overigens heeft die laatste niets met die eerste twee te maken. Het enige wat BAIC – wat staat voor Beijing Automotive Industry Holding – en DFSK gemeen hebben, is dat ze beide rechtstreeks verantwoording horen af te leggen aan de Chinese overheid, aangezien die er bestuurlijk de teugels in handen heeft.
Wat je van BAIC vooral dient te onthouden, is dat het de grootste aandeelhouder is van Daimler én dat het evenzeer de eigendomsrechten heeft van een aantal Saab-modellen. Die laatste detente heeft geleid tot de oprichting van submerk Senova, waar die Zweedse technologie een Chinees verlengstuk heeft gekregen. Niet dat het verder van belang is trouwens. Voor zover we weten, heeft de hier geteste X55 evenveel vandoen met Saab als The Masked Singer met goede smaak. Dat we Senova dan toch maar even in het bad trekken, heeft louter vandoen met de verwarring die de Chinezen ermee creëren. In Europa bestaat Senova namelijk niet. Hier spreken we simpelweg van BAIC. Alleen prijkte Senova dus wel in koeien van letters op de kont van onze test-X55. Begin dat dus maar eens uit te leggen aan de gemiddelde Belg. Boven op de scepsis die je sowieso al hoort weg te masseren!
Nu hebben ze ons bij OneAutomotive wel plechtig beloofd dat de overbodige letters bij de uiteindelijk geleverde auto's van de kont zullen worden gepulkt. En er dus alleen maar BAIC te lezen zal zijn. We mogen het hopen. Terug dan naar de auto an sich. BAIC heeft eveneens sterke banden met Hyundai – het bouwt de meeste van de Chinese modellen van de Koreaanse constructeur – en dat laat zich duidelijk merken. Waren de DFSK's nog amalgamen van verschillende modellen, dan heeft de kopieerafdeling van BAIC zich hier volledig laten inspireren door de ix35 en co.
Aan de buitenkant, tenminste. Voor het interieur werd de Mercedes-cataloog overgetekend. Waarschijnlijk een kwestie van ook je andere klanten iets te gunnen. Van de radiatorroosters tot het zwevende infotainmentsysteem, onmiskenbare stijlelementen van Das Haus. Jammer genoeg heeft BAIC zich niet de moeite getroost ook het bekende afwerkingsniveau over te nemen. De harde plastics en goedkope materialen steken dan ook een stuk feller af tegen de Europese concurrentie dan het geval is bij de DFSK-SUV's.
Weggedrag
We kunnen jammer genoeg geen beterschap aankondigen als we ook effectief aan de rol gaan met de X55. Hoewel BAIC mocht verderbouwen op het chassis van de GLC (al hebben we er evenzeer het raden naar of dat dan de onderbouw is van de Europese dan wel Chinese variant) en een 1.5-turbo van Mitsubishi in het vooronder heeft liggen (in essentie dezelfde als bij de Glory en Fengon, zij het dat DFSK vijf vijzen heeft veranderd en dat meer dan genoeg vond om er een 'eigen motorontwerp' van te maken), wist de X55 ons het minst te overtuigen met zijn rijkwaliteiten.
Om te beginnen is de ophanging aan de onaangenaam harde kant, waardoor haast elke dwarsnaad wordt doorgegeven. Het stuur – dat net als in de DFSK's enkel verstelbaar is in de hoogte – mist evenzeer precisie, terwijl we ook qua rijhouding ons het minst goed wisten te nestelen in de BAIC.
De vierpitter dan. Met 136 pk en 210 Nm heeft die in principe vermogen genoeg om vlot vooruit te komen – ook al weegt de X55 dan 1,85 ton. Alleen wordt elke dadingsdrang vakkundig in de kiem gesmoord door de makke CVT. Een Aisin-exemplaar dat bovendien nog eens gretig en veel uitpakt met het zagerige koffiemolengejank waar we een dergelijke automaat vooral om kennen. Gelukkig kun je in de BAIC ook opteren voor een manuele zesbak, weliswaar met dien verstande dat je dan meteen ook verzaakt aan het Luxury Pack (met onder andere een panoramisch open dak, een cruisecontrol en de ledkoplampen). Dat comfort zit immers altijd gekoppeld aan de versie met CVT.
Nu valt er uiteraard ook goed nieuws te rapen. Want het mag dan al de minst presterende zijn van de drie Chinese modellen die we aan de tand konden voelen – behalve dan qua verbruik, waar de versie met manuele bak een meer hedendaags WLTP-gemiddelde kan voorleggen van 7,1 l/100 km of 167 g CO2/km – de X55 is ook met voorsprong de goedkoopste. Met 19.990 euro koop je bijgevolg toch weer heel veel auto voor een schappelijke prijs. Zelfs inclusief de lpg- (22.440 euro) dan wel CNG-installatie (23.680 euro), wat ook hier tot de mogelijkheden behoort, blijf je daarmee onder de vanafprijs van de Glory.
In combinatie met de meer dan behoorlijke binnenruimte, die heus niet hoeft onder te doen voor die van de Europese of Aziatische concurrentie, maakt dit dat de X55 finaal misschien toch de interessantste aanbieding is voor de prijsbewuste klant.
Verdict
De BAIC X55 laat de meeste vooroordelen overeind, wat hem op papier misschien de minst interessante maakt van het Chinese trio. Tot je ook zijn prijs onder ogen krijgt. Daar liggen, naar onze mening, dan ook de opportuniteiten voor deze SUV: bij de klant die degelijk vervoer wil voor een zo laag mogelijk bedrag. En dat de plastics dan hard zijn en de ophanging te bruut? Wat zou het!
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!