Concept
Had de Mercedes-AMG C 43 zijn ziel niet verloren door zijn drieliter-V6 in te ruilen voor een tweeliter-viercilinder? Dat was de vraag die iedereen bezighield sinds de Duitsers de nieuwe AMG-instapversie voor de C-Klasse hadden voorgesteld – in afwachting van de extremere C 63, die op zijn beurt ook twee cilinders afstaat en dus een kruis maakt over de V8. De krachtbron van de Mercedes-AMG C 43 is geen volslagen onbekende: de ‘M139I’ is een evolutie van de ‘M139’, die we al kennen uit de AMG 45-versies van de A, CLA en GLA. Met dat verschil dat hij hier de hulp krijgt van een elektrisch aangedreven turbo. Een innovatief systeem dat afgeleid zou zijn van de technologie die Mercedes al enkele jaren toepast in de F1.
Concreet is de turbo van de C 43 AMG voorzien van een kleine elektromotor van ongeveer 4 centimeter dik, die rechtstreeks op de as van de compressor is bevestigd, tussen het turbinewiel (aan de kant van de uitlaatgassen) en het compressorwiel (voor de inlaatlucht). Door de as van de compressor aan het draaien te brengen kan de elektromotor het compressorwiel al op toeren brengen voor de stroom van de uitlaatgassen die rol overneemt.
Dit systeem zorgt dus vooral voor extra koppel helemaal onderin, maar verbetert tegelijk de respons over het hele toerentalgebied. Zelfs als de bestuurder van het gas gaat of remt, kan de elektromotor namelijk de turbodruk opgebouwd houden, zodat de motorvan de Mercedes-AMG C 43 in een oogwenk weer aanpikt. En dan te bedenken dat BMW in 2016 nog vier turbo’s nodig had om een even goede respons van zijn drieliter-zes-in-lijn te verzekeren...
Voor de rest is de Mercedes-AMG C 43 nu altijd een vierwielaandrijver, zij het eentje die de nadruk legt op de achterwielen: de statische verdeling over voor- en achteras van 31 en 69 procent moet in theorie garant staan voor de nodige dynamiek in de rijmodi Sport en Sport+. Eveneens verplichte kost is de negentrapsautomaat (9G-MCT), waarbij AMG de koppelomvormer vervangt door een natte koppeling. Die weegt minder en verbetert door haar lagere inertie de respons wanneer je vol op het gas gaat – voornamelijk in fases waar de stand van het rechterpedaal voortdurend fluctueert. Weet ook dat de AMG de C 43 bouwt als vierdeurs en als break.
Rijgedrag
Deze AMG mag dan al twee cilinders zijn kwijtgespeeld, de nieuwe C 43 is er wel krachtiger op geworden: 408 pk, tegenover ‘maar’ 390 pk voor zijn voorganger met zes zuigers. Kijk, dat werkt geruststellend… Binnenin herkennen we de cockpit van de andere C-Klasses, met die grote displays en hun talloze weergavemogelijkheden, maar vooral met die uitmuntende rijhouding. Die wordt hier nog verbeterd door de sportstoelen in zwart kunstleder en voorzien van rode stiksels die samen met de veiligheidsgordels in dezelfde kleur voor een sportieve noot zorgen.
Daarnaast heeft de nieuwe Mercedes-AMG C 43 ook recht op een specifiek stuurwiel met nappaleder, dat geperforeerd is aan de zijkanten. Het is onderaan afgeplat en voorzien van twee aluminium schakellepels… die helaas nog altijd te klein uitvallen. Twee ronde knoppen tegen de stuurnaaf bieden rechtstreeks toegang tot allerlei dynamische instellingen.
Een duw op de startknop… en een kleine ontgoocheling volgt, want ook al kun je de vierpitter nog altijd opstarten in een luidere modus, zelfs dan zal hij de buurt niet meer opschrikken zoals de vroegere zespitter dat deed. Anderzijds onderscheidt de tweeliter van de nieuwe C 43 AMG zich wel met zijn volle karakter bij alle toerentallen, waarbij hij optimaal profiteert van zijn elektrisch geïnduceerde extra adem. Nee, natuurlijk kun je nooit echt voelen wanneer die elektromotor werkt of niet, maar hij draagt zonder enige twijfel zijn steentje bij tot de algemeen gezonde indruk die de tweeliter biedt.
Want laat ons wel wezen: deze C 43 AMG is in staat om je in een oogwenk naar ongehoorde snelheden te katapulteren, al blijft hij ook braaf wanneer het moet, in de stand Comfort. Dat de viercilinder minder gewicht op de voortrein legt, is ons daarentegen niet echt opgevallen. En als je écht het onderste uit de kan haalt, valt de versnellingsbak nog altijd op wat luie reacties te betrappen. Maar dat is uiteindelijk muggenzifterij die in de dagelijkse praktijk weinig relevant zal zijn; in alledaagse omstandigheden zal de C 43 zijn doelpubliek vooral weten te bekoren met zijn comfort en zijn luxe.
Verdict
Dus, is de Mercedes-AMG C 43 nu zijn ziel kwijt of niet? Puur cijfermatig gesproken zeker niet, want de prestaties stellen allerminst teleur en gaan er zelfs nog op vooruit – mede dankzij die elektrische turbo is de respons van deze kleine tweeliter simpelweg indrukwekkend, ongeacht het toerental. Maar als het hart mag spreken, missen we toch een beetje de sensaties van de vroegere zescilinder – te beginnen met zijn stemgeluid. Al doet dat niets af aan de vaststelling dat maar weinig modellen zo’n geslaagde synthese weten te bieden tussen sport en comfort.
Verwante testen
29-11-2021
5
15-01-2020
Korte tests
BMW M340i : Het plezier van een zescilinder
Met zijn vierwielaandrijving, zijn voorbeeldige afwerking en zijn adembenemende zescilinder heeft de BMW M340i alles in huis om de...
21
14-11-2019
Korte tests
Audi S4 Avant TDI: Dieselbom
De facelift van de Audi A4 brengt een aanpassing van formaat met zich mee voor de sportieve S4-versie: hij...
8
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz C-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!