Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Is het nieuwe stuur van Tesla wel legaal?

Geschreven door Yeelen Möller op 02-02-2021

Geen traditionele hendels voor de knipperlichten en geen bovenkant om vast te houden: de Amerikaanse autoriteiten onderzoeken of het nieuwe stuur van de Tesla Model S en X wel legaal is. Wij vroegen het ook aan de FOD Mobiliteit.

De Tesla Model S en Model X kregen vorige week een kleine facelift met vooral technische aanpassingen die voor erg knappe prestatiecijfers zorgen: 1.100 pk, een sprint van 0 tot 100 km/u in amper 2,1 seconden en een autonomie tot 840 km. Toch sprong de technisch waarschijnlijk het minst ingrijpende verandering het meest in het oog (letterlijk en figuurlijk): het nieuwe stuur. Het is geen wiel meer, maar eerder een omgekeerd racestuur dat gebaseerd is op de knuppel van een vliegtuig.

Dat niet alleen, maar ook de bediening wordt ingrijpend veranderd: er zijn geen hendels meer voor de knipperlichten of de bediening van de versnellingsbak. Beide zaken zullen de nieuwe Model S en X proberen inschatten op basis van AI en de ingestelde navigatie. Sta je bijvoorbeeld voor een muur of garage geparkeerd, dan zal de auto vermoeden dat je het liefst in achteruit vertrekt. Toch zijn er aanraakgevoelige knoppen aanwezig in de middenconsole om de versnelling zelf te kiezen als de auto het niet doet, terwijl de knipperlichten via het stuur kunnen worden bediend via touchknoppen.

Legaal?

Het klinkt als een grote aanpassing als je een meer traditionele bediening gewent bent, maar de Amerikaanse verkeersveiligheidsorganisatie NHTSA gaat nog een stap verder door te zeggen dat ze niet zeker is of dit nieuwe stuur wel legaal is. De organisatie neemt nu contact op met Tesla om te onderzoeken of het stuur aan alle regels beantwoordt.

Ook bij ons riep het nieuwe stuur vragen op over de legaliteit ervan. Daar ziet Thomas De Spiegelaere, woordvoerder van de FOD Mobiliteit, voorlopig geen graten in: "Voor wat betreft de legaliteit van dit stuur in België vallen we terug op de Europese regelgeving. Als Tesla dit voertuig op de Europese markt wenst te introduceren, zal het een dossier moeten indienen bij één van de lidstaten die dan het volledige dossier, inclusief de vorm van het stuur, zullen onderzoeken. Hoewel we dus officieel niet kunnen vooruit lopen op de zaken en de definitieve beslissing zal afhangen van het ingediende dossier, lijkt een eerste blik op de bestaande regels geen bezwaar in te houden (aangenomen dat een airbag aanwezig is). Maar de definitieve beslissing hangt dus af van de autoriteit waar Tesla het homologatiedossier ingediend heeft."

Voor Europa zou dit nieuwe stuur van Tesla dus geen probleem moeten vormen, we zijn bijvoorbeeld knoppen op het stuur voor de knipperlichten immers al gewend van Ferrari, maar het is dus nog even afwachten of de NHTSA daar hetzelfde over denkt. Is dat niet het geval, dan zou het weleens kunnen dat Musk en co. moeten teruggrijpen naar een meer traditioneel ontwerp, dat dan waarschijnlijk ook voor ons continent zal worden gebruikt. Ook de toekomstige Roadster en Cybertruck  zullen dan een nieuw stuur moeten krijgen.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten