Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Naast de nieuwe, volledig elektrische Abarth 500e omvat het Abarth-gamma momenteel alleen getunede versies van de Fiat 500 en 500C op benzine, Abarth 595 en 695 gedoopt, met een 1.4-turbo die respectievelijk 165 pk (in de 595) of 180 pk (in de 695) ontwikkelt. Het model werd lichtjes geüpdatet voor modeljaar 2022, met onder meer een aantal personalisatiepakketten, waaronder het Turismo-pack, dat louter cosmetisch is, en het sportievere Competizione-pack, met voornamelijk een mechanisch sperdifferentieel. Er staan ook heel wat speciale series op het programma.
Hoe dan ook, deze kleine bommetjes bieden bakken rijplezier. De motor met Garrett-turbo biedt ouderwetse sensaties: hij moet eerst naar adem happen tot 3.000 o/m, maar braakt dan al zijn agressie uit tot 6.500 o/m. Het Record Monza-uitlaatsysteem geeft nog wat extra kleur aan het auditieve genot. De Koni-schokdempers veren de auto goed af, zelfs op minder goede wegdekken. Bovendien vertoont dit bolletje van nauwelijks iets meer dan een ton een efficiënt bochtgedrag, dankzij een snedige voortrein, een communicatief stuur, levendige lastwissels en geruststellende remmen.
Alleen jammer dat je achter het stuur nog altijd te hoog zit met je benen te gebogen. De Abarths zijn uitgerust met een manuele versnellingsbak die prettig schakelt, maar nog altijd slechts vijf verhoudingen telt. De veel minder aangename gerobotiseerde bak met enkele koppeling is geschrapt uit het aanbod.
Deze kleine Abarth is een sportieve versie van de Fiat 500 en stelt niet teleur, dankzij een degelijk onderstel dat een exuberante combinatie motor-versnellingsbak met veel potentieel perfect ondersteunt. Maar het brandstofverbruik kan snel oplopen, net als de aankoopprijs als je je auto wilt personaliseren.