Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Alfa Romeo’s eerste SUV stamt uit 2017 en kreeg voor 2020 een update, waarbij hij een groter centraal aanraakscherm kreeg (8,8 duim) en nieuwe rijhulpsystemen. Voor 2023 volgde een facelift die de middelgrote SUV beter doet aansluiten bij de recentere en compactere Tonale. Dat levert de Stelvio onder andere nieuwe (led)koplampen en volledig digitale instrumenten op. Achter zijn stuur heb je een goed overzicht op het verkeer... tenminste voor je, want de coupéachtige lijnen van deze Stelvio hinderen het zicht naar achteren. Achterin is de beenruimte allesbehalve uitzonderlijk, en de middelste plaats op de achterbank is ronduit oncomfortabel. De koffer is daarentegen ruim voor een gestileerde SUV.
De Stelvio doet het uitstekend bij het betere bochtenwerk. Met dank aan een schokdemping die het koetswerk mooi vlak houdt, en een direct (zij het niet bijster nauwkeurig) stuur. En het beste van al: ondanks die dynamische inborst blijft ook het comfort overeind. Sinds modeljaar 2023 kunnen klanten nog slechts kiezen uit twee varianten van de 2.2-diesel (160 en 210 pk) of de tweeliter op benzine met 280 pk. Top of the bill blijft de Quadrifoglio, met zijn 2,9 liter grote biturbo-V6 van voortaan 520 pk. Alle Stelvio’s beschikken over de uitstekende ZF-achttrapsautomaat en – op de achterwielaangedreven instapdiesel na – vierwielaandrijving.
Na zijn update voor 2023 is de Stelvio aantrekkelijker dan ooit, temeer omdat hij nog altijd prat kan gaan op een erg geslaagde look en een bijzonder vermakelijk rijgedrag. Bovendien kan deze Italiaan terugvallen op een interessantere verhouding prijs-uitrusting dan zijn Duitse concurrenten.