Alfa Romeo’s eerste SUV stamt intussen al uit 2017 en kreeg drie jaar later een update, waarbij hij een groter centraal aanraakscherm kreeg (8,8 duim) en nieuwe rijhulpsystemen. Nog eens een jaar later volgde een facelift die de middelgrote SUV beter deed aansluiten bij de recentere en compactere Tonale. Dat leverde de Stelvio onder andere nieuwe (led)koplampen en volledig digitale instrumenten op. Achter zijn stuur heb je een goed overzicht op het verkeer... tenminste voor je, want zijn coupéachtige lijnen hinderen het zicht naar achteren. Achterin is de beenruimte overigens allesbehalve uitzonderlijk, en de middelste plaats op de achterbank is zelfs ronduit oncomfortabel. De koffer daarentegen valt ruim uit voor een gestileerde SUV.
De Stelvio doet het uitstekend bij het betere bochtenwerk. Met dank aan een schokdemping die het koetswerk mooi vlak houdt, en een direct (zij het niet bijster nauwkeurig) stuur. En het beste van al: ondanks die dynamische inborst blijft ook het comfort overeind. Sinds modeljaar 2023 kunnen klanten nog slechts kiezen tussen twee varianten van de 2.2-diesel (160 en 210 pk) of de tweeliter op benzine met 280 pk. Top of the bill blijft de Quadrifoglio, met zijn 2,9 liter grote biturbo-V6 van voortaan 520 pk. Alle Stelvio’s beschikken over de uitstekende ZF-achttrapsautomaat en hebben – op de achterwielaangedreven instapdiesel na – vierwielaandrijving.
Na zijn laatste update is de Stelvio aantrekkelijker dan ooit, temeer omdat hij nog altijd prat kan gaan op een erg geslaagde look en een bijzonder vermakelijk rijgedrag. Bovendien kan deze Italiaan terugvallen op een interessantere verhouding prijs-uitrusting dan zijn Duitse concurrenten.