Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vierde generatie van de A3 kwam in 2020 op de markt en bestaat als vijfdeurs (Sportback) en als klassieke vierdeurs (Berline). Ten opzichte van de vorige generatie is het huidige model enkele centimeters langer (4,34 meter voor de Sportback en 4,49 voor de Berline), maar daarvan is achterin niks te voelen, en ook qua laadvolume is er sprake van een status quo (280 tot 380 liter afhankelijk van de versie voor de Sportback en 425 voor de Berline. De cockpit ziet er goed uit en trekt volop de kaart van de digitale technologie – ergonomisch niet altijd een verbetering. Het onderstel van de A3 voelt verrassend zacht aan en remt tegelijk koetswerkbewegingen keurig af. Het stuur is relatief licht, maar biedt voldoende feedback. Ook een adaptieve schokdemping is verkrijgbaar, net als een hele waslijst rijhulpsystemen.
In het motorgamma is er een belangrijke rol weggelegd voor de plug-inhybrides (40 TFSI e en 45 TFSI e, met 204 respectievelijk 245 pk, maar enkel in de Sportback). Hun batterij van 13 kWh maakt in theorie een elektrisch rijbereik van 68 kilometer mogelijk en de erg lage CO2-uitstoot maakt deze versies fiscaal interessant voor zelfstandigen. De integratie van de batterij kost deze versies wel 100 liter aan laadvolume. Voor de rest telt het gamma nog klassieke diesels (116, 150 of 200 pk) en drie-, vier- en vijfcilinders op benzine, met vermogens van 110 tot liefst 400 pk voor de RS 3. Ook een CNG-versie staat nog steeds op het programma, evenals de S3 van 310 pk.
Deze vierde generatie van de Audi A3 wil die van de bevestiging zijn. Ten eerste de bevestiging van het dynamisme, dankzij een meer uitgesproken styling en een cockpit en onderstel die meer op sportiviteit gericht zijn. Maar ook de bevestiging op technologisch vlak, dankzij een hypermoderne uitrusting die veel ruimte biedt voor digitale en tactiele technologie.