Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige A4 Avant, die eind 2015 gelanceerd werd, kreeg in 2019 een verjongingskuur, die hem een wat strakkere neus opleverde. Hij is niet langer dan de berline waarvan hij werd afgeleid, en bijgevolg is ook zijn binnenruimte vergelijkbaar. Niettemin is het plaatsaanbod achterin behoorlijk... behalve dan voor de middelste passagier. Voorin overtuigt deze breakversie door zijn ergonomie en zijn nauwkeurige bedieningsorganen. Inzake laadvolume (495 liter) zit de A4 Avant op het niveau van zijn aartsrivalen, de BMW 3-Reeks Touring en Mercedes C-Klasse, en bovendien is de koffer makkelijk toegankelijk, dankzij een bagagescherm dat elektrisch uit de weg klapt als je de achterklep opent. Dat laatste kan ook handsfree, door met je voet onder de bumper te bewegen.
Onderweg blijkt deze break dynamisch, maar ook stil, zeker met de optionele akoestisch gelaagde ruiten. De motoren zijn dezelfde als die van de berline, met bovenaan in het gamma als toemaatje de RS 4, met zijn 2.9 V6 TFSI op benzine van 450 pk. Voor veelrijders vormt de 35 TDI met zijn 2.0 van 163 pk, een trapje boven dan de 30 TDI van 136 pk, een goed compromis, en ook de Avant heeft recht op de S4-versie en zijn 3 liter grote V6-diesel van 341 pk. In tegenstelling tot bij zijn aartsrivalen bij BMW en Mercedes is van een plug-inhybride versie in de A4 echter nog geen sprake.
De A4 Avant is niet alleen chic, maar ook handig. Bovendien zijn sommige versies leverbaar met vierwielaandrijving en staat ook een stoere offroadversie op het programma: de Allroad, altijd met de Quattro-overbrenging. Maar welke variant je ook kiest, deze Audi is allesbehalve goedkoop – de talloze opties niet eens meegerekend.