Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige A5-familie stamt uit 2016 en onderging voor 2020 een facelift. Grootse visuele ingrepen bleven daarbij uit, maar voortaan zijn ledkoplampen wel standaard. Ook matrixledkoplampen en zelfs laserledexemplaren zijn mogelijk. Net als de Sportback zetten de A5 Coupé en Cabriolet bovendien een stap voorwaarts inzake connectiviteit, waarbij de MMI zijn draai-en-drukknop inruilde voor een enorm aanraakscherm. Onderhuids rust de A5 nog altijd op het MLB Evo-platform, waarmee hij leuker rijdt dan ooit. Ook zonder het actieve sportdifferentieel met vectoriële koppelverdeling – dat is het voorrecht van de topversies – en zelfs als cabrio, ondanks de extra kilo’s die die koetswerkversie op de weegschaal zet.
De A5-reeks kan bogen op een waaier aan benzine- en dieselmotoren, bestaande uit vier- en zescilinders, en met vermogens die beginnen bij 136 pk (30 TDI). Aan het andere einde vinden we voor de Coupé de RS 5 en zijn 2,9 liter grote biturbo-V6 van 450 pk; de Cabriolet vindt het bij de S5 al welletjes geweest. In het geval van de Cabriolet spreken we dan over een 3.0 TFSI van 354 pk; bij de Coupé is de S5 een 3.0 TDI van 341 pk. Met uitzondering van de zescilinders op benzine in de S5 TFSI en RS 5 zijn alle motoren voorzien van mildhybridetechnologie, die enkele deciliters brandstof moet helpen besparen: de starter-alternator kan de verbrandingsmotor sneller stilleggen bij het uitrollen en eventueel een kleine boost geven bij het optrekken.
Als je portefeuille dik genoeg is, heeft de A5 alles om in de smaak te vallen, of je nu gewoon een leuker ogend alternatief voor een berline dan wel een authentieke GT of cabrio zoekt. Maar deze knappe tweedeurs is niet goedkoop, temeer daar een bezoek aan de optielijst onvermijdelijk lijkt.