Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vijfde generatie van de A6 maakte in 2018 haar opwachting. Het nauwelijks veranderde kleedje van 4,94 meter is enigszins misleidend, want binnenin speelde zich een ware revolutie af. Bijna alle functies laten zich via de twee aanraakschermen bedienen. Op het centrale scherm van 8,8 tot 10,1 duim kun je terecht voor het navigatie- en multimediasysteem; daaronder staat een unit van 8,6 duim waarmee de klimaatregeling wordt gestuurd en waarop je adressen kunt ingeven door op het scherm te ‘schrijven’. In 2023 onderging de A6 een lichte midlifefacelift waarbij ook de standaarduitrusting werd uitgebreid. Zo is de Virtual Cockpit met zijn digitale tellers nu altijd van de partij.
Standaard staat de A6 op passieve schokdempers, optioneel kun je kiezen tussen een gestuurde ophanging of luchtvering. Het stuur kan rekenen op een variabele overbrenging en alweer op de optielijst vind je de vierwielsturing, die de levendigheid van de V6-versies vergroot. Alle motoren beschikken over een automaat en zijn voorzien van mildhybride ondersteuning. Het succes van de A6 is grotendeels gestoeld op zijn diesels (163 tot 344 pk), maar omvat ook benzinemotoren (204 tot 265 pk) en twee plug-inhybrideversies (50 TFSI e met 299 pk en 55 TFSI e met 367 pk). De batterij tast wel hun laadvolume aan, dat slinkt tot een magere 360 liter.
De Audi A6 zet zwaar in op technologie en connectiviteit, al zijn de meeste van die dingen wel optioneel. In ieder geval is dit een dijk van een kilometervreter, die snelwegtrajecten in alle sereniteit en rust verteert. Maar met de juiste opties aangevinkt rijdt de A6 tegelijkertijd ook dynamischer dan ooit. Zolang je maar bereid bent te betalen...