Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Sinds zijn marktintroductie in 2006 is de Audi Q7 een steeds sterkere aanbieding geworden. In zijn tweede generatie is het gamma aanzienlijk verfijnd en biedt hij een perfecte combinatie van elegantie en spieren. Zijn motoren vertrouwen op veel kracht en sleepvermogen, terwijl het interieur ruimte bij de vleet biedt voor zowel passagiers als bagage. In 2020 kreeg het model een ingrijpende facelift om het ontwerp te moderniseren.
De SUV Audi Q7 is een auto met een overeenkomstig prijskaartje. Voor de dieselversie begint de prijs van het basismodel bij 68.370 euro, terwijl de plug-inhybride Q7 TFSI e start aan 75.460 euro, wat kan oplopen tot 91.160 euro. Door de ruime keuze aan opties stijgt de prijs van de Audi Q7 gemakkelijk boven het basistarief uit.
De Audi Q7 is een auto met technische specificaties die het rijgenot versterken. Zoals zijn forse afmetingen aangeven, meet hij 5,06 meter. Hij wordt geleverd met twee brandstoftypes: benzine of diesel, met een vermogen van 231 tot 435 pk. De snelste versie kan in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Zijn veelzijdigheid wordt nog vergroot door de mogelijkheid van vierwielaandrijving en een bagageruimte van 705 tot 1.890 liter.
Aangezien hij op de markt kwam in 2006, is het niet moeilijk om een ruime keuze aan gebruikte Audi Q7's te vinden. Maar hou er rekening mee dat de aanschaf van oudere, goedkopere modellen uiteraard gepaard gaat met een hogere kilometerstand. De specificaties van de auto zijn zeer vergelijkbaar met andere modellen zoals de BMW X5 en Volvo XC90.
De tweede generatie van de Audi Q7 kwam in de loop van 2015 uit en kreeg voor 2019 een facelift, die hem onder meer een nieuw dashboard en mildhybride technologie opleverde. Binnenin baadt deze grote SUV in luxe: hij kan worden bedacht met alle recente verwennerijtjes, ook wat connectiviteit betreft. Zowel voor- als achterin is het goed toeven en heeft iedereen volop ruimte. De zevenzitsversie beschikt over drie afzonderlijk verschuifbare stoelen op de tweede rij, met daarachter twee kofferzitjes die ook voor volwassenen bruikbaar zijn. Een gemotoriseerde achterklep is standaard en geeft uit op een laadruimte van 650 tot 865 liter (vijfzitsversie, afhankelijk van de stand van de achterbank). De Q7 heeft eveneens recht op Audi’s ‘virtuele cockpit’, waarbij de klassieke wijzerplaten vervangen zijn door een groot kleurenscherm van 12,3 duim.
Rijden doet Audi’s grootste SUV bijzonder comfortabel (nog meer met de optionele luchtveren) en tegelijk dynamisch (zeker als hij uitgerust is met de meesturende achteras). De vierwielaandrijving garandeert altijd een optimale trekkracht. Twee diesels zijn verkrijgbaar: de 45 TDI (231 pk) en de 50 TDI van 286 pk. Bij de benzines wordt de 55 TFSI (340 pk) overtroffen door de sportieve SQ7 en zijn 4.0 TFSI van 507 pk. Het gamma telt ook twee plug-inhybrides, de 55 TFSI e (381 pk) en 60 TFSI e (462 pk).
De Q7 is een uiterst luxueuze, erg comfortabele en ondanks zijn forse buitenafmetingen ook dynamisch rijdende SUV. Wie vooral korte ritten rijdt en tussendoor kan opladen, kan eventueel de 55 TFSI e overwegen.