Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Conceptueel en stilistisch gezien blijft de derde generatie van de Audi TT trouw aan zijn roots, ook na de milde facelift voor modeljaar 2019. Naast de vertrouwde coupé is er dus nog altijd een sexier Roadster. De verhoudingen en de bolronde volumes zijn dezelfde gebleven, maar de 37 millimeter langere wielbasis en het kortere en smallere koetswerk versterken de sportieve uitstraling. Deze TT staat op het modulaire MQB-platform, dat mee de voorbeeldige stijfheid garandeert: tussen coupé en Roadster is amper een verschil merkbaar. De stoffen kap van die laatste klapt netjes weg zonder de lijn te verstoren. Helaas verwees Audi het windscherm naar de optielijst. De charme van het open dak vraagt ook een toegift in de koffer, waarvan de inhoud slinkt van 305 naar 280 liter. Dat de Roadster ook de twee zitjes achterin van de coupé overboord gooit, is minder erg, want echt bruikbaar zijn die plaatsen sowieso niet: ze zijn enkel geschikt voor jonge kinderen, en dan nog...
Sinds de dieselmotor uit het aanbod werd geschrapt, bestaat het motorpalet voornamelijk uit tweeliter-benzines: de 40 TFSI met 197 pk, de 45 TFSI met 245 pk en de S, die 320 pk uit de viercilinder puurt. Top of the bill is de RS, waarvan de woeste 2.5-vijfcilinder niet minder dan 400 pk sterk is en met zijn flitsende prestaties menig supercar in verlegenheid kan brengen. De koppelverdeling over voor- en achteras én over elk wiel afzonderlijk garandeert deze TT een dynamischer en efficiënter weggedrag dan ooit.
De Audi TT is een referentie in zijn segment, of het nu inzake interieurafwerking is of qua sportieve kwaliteiten. Maar het model gaat intussen al meer dan zeven jaar mee, en de aflossing is hoogst onzeker: bij de toekomst van de Coupé en Roadster staat een groot vraagteken.