Midden 2023 stelde BMW zijn gloednieuwe 5-Reeks voor en begin 2024 volgde dan eindelijk de breakversie van het model. Die is met zijn uit de kluiten gewassen lengte van 5,06 meter even lang als de berline, en ook het interieur (met de obligate Curved Display en Operating System 8.5) van de 5-Reeks Touring is identiek aan dat van de vierdeurs, zij het met een iets ruimere koffer. Maar ook weer niet zoveel ruimer, want het laadvolume neemt maar in beperke mate toe, van 520 liter naar 570 liter (of 1.700 liter met de bank neergeklapt). De break is natuurlijk wel praktischer, al is de achterruit van de Touring voortaan niet meer afzonderlijk te openen.
De 5-Reeks Touring is leverbaar als puur elektrische i5, maar ook met een ruime keuze aan verbrandingsmotoren. Zo is er de 208 pk sterke 520i op benzine en kunnen dieselrijders kiezen tussen de 197 pk sterke tweeliter-viercilinder van de 520d met achter- of vierwielaandrijving en de 303 pk sterke drieliter-zes-in-lijn van de 540d xDrive. Plug-inhybrides zijn er ook: de 299 pk sterke 530e met achter- of vierwielaandrijving en de 489 pk sterke 550e xDrive. Klap op de vuurpijl is de vierwielaangedreven M5 Touring: óók een PHEV, maar dan met een 4,4 liter grote V8-biturbo, goed voor 727 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm. Hij zet maar liefst 2.550 kilogram op de weegschaal, maar sprint toch naar 100 km/u in amper 3,6 seconden.
Hoewel menig bedrijfswagenparkbeheerder tegenwoordig inzet op elektrische vierwielers, blijft de BMW 5-Reeks daarnaast nog verkrijgbaar met verbrandingsmotoren, ook als Touring. Al moet het breakmodel het vooral hebben van zijn praktische bruikbaarheid, eerder dan van extra laadvolume.