Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in de zomer van 2018 gelanceerde en in 2021 opgefriste X4 deelt zijn platform met de X3, maar met zijn gebochelde achterste meet zijn koetswerk zich coupéallures aan. Bovendien is zijn onderstel dynamischer afgesteld: alle versies krijgen sowieso de verlaagde M Sport-ophanging en het Sport-stuur met variabele overbrengingsverhouding. Ook vierwielaandrijving is in alle gevallen standaard. Binnenin is voldoende ruimte – ook achterin, ondanks de aflopende daklijn. Voorin zit je nog altijd iets lager dan in een X3, maar het dashboard is wel identiek voor beide modellen, net als het connectiveitsaanbod, dat op een hoog niveau staat.
In de praktijk getuigt deze coupé-SUV van een efficiënt, plezierig en nauwkeurig weggedrag... ook al filtert hij de rijsensaties net iets te sterk. Het compromis tussen comfort en dynamiek is evenwel geslaagd, tenzij met twintigduimvelgen, die de filtering aantasten. Vervelender is het slechte zicht naar achteren, als gevolg van de aflopende daklijn en de dikke achterste dakstijlen. De X4 neemt alle motoren over van de X3, met uitzondering van de instapdiesel 18d en de plug-inhybride varianten. Ook van een zuiver elektrische iX4 is geen sprake.
Ondanks zijn schuine achterpartij behoudt de X4 genoeg plaats voor de achterste inzittenden en de bagage. Dit is dan ook een interessant compromis: de X4 blijft bijna even praktisch als een X3, maar heeft meer sexappeal, zonder te vervallen in het protserige karakter van de grote X6.