Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Jogger kwam in de lente van 2022 zowel de Logan MCV als de Dokker en de Lodgy vervangen. Deze 4,55 meter lange break rust op een riante wielbasis van 2,90 meter en is verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen, waarbij de twee extra stoelen makkelijk kunnen worden verwijderd. Die optionele derde zitrij is verrassend ruim – ze is zelfs bruikbaar voor volwassenen – maar helaas wel niet zo vlot bereikbaar. En uiteraard schiet er dan van de 645 liter kofferinhoud (774 liter in de vijfzitter) niet veel meer over.
Aan het stuur geniet je een aangename rijhouding, zeker vanaf het tweede uitrustingsniveau, waarin de stuurkolom ook in de diepte verstelbaar wordt. Hoewel harde kunststoffen overheersen, ziet het dashboard er vrij goed uit. De Jogger is te krijgen met een 1.0-driecilindermotor, die 110 pk levert als TCe en 101 pk als Eco-G (die ook op lpg kan rijden). De prestaties zijn niet eens zo onaardig, maar beide versies zijn wel gekoppeld aan een wat onprettig schakelende manuele zesbak. Begin 2023 werd de Hybrid aan het gamma toegevoegd, met het zelfladende aandrijfgeheel uit de Renault Clio, Captur en Arkana, goed voor 142 pk. Het comfortniveau is ongeacht de versie afdoende, het erg kunstmatig aanvoelende stuur fnuikt daarentegen elke dynamische aspiratie.
Zelfs als je de kale instapversie en haar knalprijs buiten beschouwing laat, vormt de Dacia Jogger nog altijd een onklopbaar aanbod, ook als hybride, ook al is die dan absoluut gezien flink duurder. Maar zoveel ruimte voor die prijs vind je simpelweg nergens op de markt van de nieuwe auto’s. Met dat gegeven in het achterhoofd valt met de enkele toegevingen waarmee je rekening moet houden, zeker te leven.