Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Het oog wil ook wat, en dat heeft de in 2022 gefacelifte DS 3, die in 2019 werd gelanceerd als DS 3 Crossback, goed begrepen – kijk maar naar de verzonken deurklinken, die automatisch uitklappen wanneer je de auto nadert; of naar het fraaie dashboard, met sinds de update een infotainmentscherm van 10,3 duim. De achterste passagiers hebben minder reden tot feesten: de instap naar de achterbank verloopt door de smalle deuren niet optimaal. Bovendien maakt het interieur achterin een wat benepen indruk, en een glazen dak om wat meer licht te brengen boven de hoofden van de inzittenden is hier niet beschikbaar.
Hoewel deze kleine DS geen recht heeft op een gestuurde schokdemping, vertoont hij niettemin een hoogstaand ophangingscomfort. En tijdens lange ritten valt de goede geluiddemping op, ook op de snelweg. Het weggedrag is efficiënt en gezond, maar voor de meer bij het rijden betrokken bestuurder biedt het stuur helaas veel te weinig feedback. Onder de motorkap geen diesel meer. Naast de elektrische versie is er een klassieke benzinevariant van 100 pk, aangedreven door de fijne 1.2-driecilinder-turbo, enkel beschikbaar met een handgeschakelde zesbak. Sinds het voorjaar van 2024 is er ook een mildhybride versie van deze motor (die voor deze gelegenheid de problematische distributieriem heeft vervangen door een ketting), goed voor 136 pk en uitsluitend gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak.
Als chique kleine SUV cultiveert de DS 3 de filosofie van luxe op zijn Frans, eentje waarin ook comfort hoog aangeschreven staat. Anderzijds dwingt zijn knappe look je wel tot enkele compromissen, zoals een erg matig plaatsaanbod of een belabberd zicht rondom.