Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2020 gelanceerde Roma is een atypische Ferrari: hier geen opzichtige spoilers of koelsleuven, maar een sierlijk silhouet dat rust uitstraalt. Hetzelfde geldt voor de in 2023 onthulde Roma Spider, die terugkeert naar een stoffen kap, na het harde wegklapdak van de Portofino. Sommigen zien in de vormgeving van de Roma te veel Aston Martin, anderen menen er dan weer een Jaguar F-Type in te herkennen. Dat hoeft in se niet te verwonderen: in Maranello mikken ze op 70 procent nieuwe ferraristi, klanten die het merk bij de concurrentie wil weghalen. Het interieur zet volop in op hightech, met een dashboard waarop digitale schermen overheersen – met optioneel zelfs een scherm voor de neus van de passagier... dat uiteindelijk weinig tot niets toevoegt aan het touchscreen op de middenconsole. De twee achterste plaatsen zijn symbolisch.
Technisch zijn de Roma en de Roma Spider verwant aan de Portofino. Ze delen hun wielbasis, maar door gretig gebruik te maken van nieuwe materialen en ongeveer 70 procent van de onderdelen te vernieuwen is Maranello erin geslaagd de Roma niet alleen 100 kilogram lichter te maken, maar ook het zwaartepunt voelbaar te verlagen. De 3,9-liter-V8 is voor beide modellen identiek en ontwikkelt 620 pk. Het weggedrag is uitgebalanceerder dan we gewoon zijn van Ferrari, maar in het juiste rijprogramma zeker niet ‘soft’: enkele klikken van de Manettino op het stuur volstaan om de Roma om te tunen van GT naar pure sportwagen.
De ingetogen, maar bijzonder elegante Ferrari Roma is een dijk van een GT (of roadster), maar eentje met een bijzonder sportieve inborst. Een auto waarin je gezapig kunt cruisen, maar waarin je even goed volledig uit de bol kunt gaan.