Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De SF90 Stradale is sinds 2020 het topmodel van het Ferrari-gamma – het was toen meteen ook de eerste plug-inhybride uit Maranello. De centraal achterin gemonteerde vierliter-V8-biturbo krijgt de hulp van liefst drie elektromotoren, waardoor de aandrijflijn met een systeemvermogen van 1.000 pk kan pronken. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt nauwelijks 2,5 seconden en die van 0 naar 200 km/u is in 6,7 seconden gepiept. In puur elektrische eDrive-modus houdt deze supercar het enkel bij voorwielaandrijving, haalt hij een topsnelheid van 135 km/u en heeft hij een rijbereik van 25 kilometer – vandaar ook de CO2-uitstoot van amper 169 gram per kilometer. De lithium-ionbatterijen van 8 kWh volledig opladen neemt een tweetal uur in beslag aan een laadstation.
Ferrari zegende de SF90 Stradale – die ook als Spider besteld kan worden – met een multimaterialenframe dat een heleboel aluminium mixt met verstevigingselementen van carbon. De ophanging is vergelijkbaar met die van de F8 Tributo, maar de hybride aandrijflijn vraagt om een specifieke geometrie met een aangepaste set-up. Ook aerodynamisch zit alles snor: bij 250 km/u ontwikkelt de SF90 Stradale een neerwaartse druk van 350 kilogram. Die downforce rekent kordaat af met het hyperkinetische kantje dat menig Ferrari typeert. Voor circuitliefhebbers kan de SF90 ook worden besteld met het Assetto Fiorano-pakket, dat het weggedrag nog efficiënter maakt.
De plug-inhybride aandrijflijn van deze SF90 Stradale levert een andere Ferrari op, zonder echter concessies te doen op het vlak van prestaties, wegligging of rijplezier. Maranello weet hier opnieuw de sweet spot te raken die van een geweldige sportwagen een meesterwerk maakt. Wie maakt zich dan nog druk om futiliteiten als bagageruimte?