Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Omdat de nieuwe generatie van de Fiat 500 enkel als elektrische auto leverbaar is, blijft het merk ook nog altijd investeren in de ‘oude’ 500. Hoewel dit kleintje al in 2007 (!) werd gelanceerd, blijft het nog altijd een van de best verkochte modellen in deze categorie. In al die jaren kreeg het sympathieke Italiaantje maar één echte facelift (in 2015), en dan nog waren de aanpassingen subtiel. Er is ook nog altijd een versie met een panoramisch canvasdak verkrijgbaar (de 500C), waarvan de kap zelfs helemaal kan worden opgevouwen op de hoedenplank (maar dan wel het zicht naar achteren belemmert).
Het interieur van de 500 is smaakvol aangekleed, met een dashboard dat gedeeltelijk in koetswerkkleur is afgewerkt. De rijhouding stelt echter teleur: het stuur is enkel in de hoogte verstelbaar en staat te veel naar het midden. Bovendien nemen de wielkasten behoorlijk wat plaats in beslag. Achterin is plek voor twee volwassenen, zij het dan voor korte ritten. De koffer is amper 185 liter groot (ook in de 500C trouwens). Het motoraanbod van de klassieke 500 is beperkt tot een 1.0-driecilinder van 70 pk met mildhybride ondersteuning. Wie vindt dat het wel wat meer mag zijn, kan natuurlijk nog altijd terecht bij Abarth.
Niet iedereen zit te wachten op een (dure) elektrische 500, en dus heeft Fiat er goed aan gedaan ook het oude model warm te houden – zeker omdat er maar geen sleet lijkt te komen op de succesformule van de kleine 500. Dit blijft een waar hebbeding – vooral met de talloze personaliseringsmogelijkheden.