Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Achter het Ford-logo van de nieuwe Tourneo Connect gaat in feite niet meer of niet minder dan een kloon van de Volkswagen Caddy schuil. Dat is duidelijk te zien in het interieur, dat helemaal is behandeld volgens VW-normen (wat overigens een pluspunt is). Zelfs het multimediasysteem en de digitale cockpit (10,25 duim) zijn overgenomen van de Caddy. De overwegend tactiele interfaces zijn eveneens geïnspireerd op de VW-wereld, wat betekent dat het vanuit het oogpunt van ergonomie en gebruiksgemak allemaal een beetje ingewikkeld is... Ook onder de motorkap komt alles van bij de constructeur uit Wolfsburg, zowel de benzinemotor (1.5-turbo met 114 pk) als de diesels (2.0-turbo met 102 of 122 pk). Naast een semiautonome rijassistent wordt ook vierwielaandrijving aangeboden (op de 122 pk-diesel).
De Tourneo Connect is verkrijgbaar in twee koetswerklengtes (4,51 of 4,87 meter), die allebei plaats bieden aan maximaal zeven inzittenden. Achterin is er veel ruimte en de bank is verdeeld in drie zitplaatsen van gelijke breedte, wat praktisch is. De twee asymmetrische delen van de achterbankrug zijn wel wat zwaar om neer te klappen. Ook de achterklep is zwaar en onhandig, maar de koffer is wel ruim. Onderweg doet deze bestelbreak zijn werk goed, dankzij een nauwkeurige voortrein, een vloeiende en communicatieve besturing, een als op rails geleide achteras en een goed filterende ophanging.
De Ford Tourneo Connect ‘made by Volkswagen’, lid van de steeds kleiner wordende club van bestelbreaks, is praktisch en erg overtuigend. En hij is zelfs leverbaar met vierwielaandrijving. En als extra troef pakt deze Ford ook nog eens uit met een iets betere verhouding prijs-uitrusting dan zijn orgaandonor, de Caddy...