- Score redactie 14.75 /20
Nog niet zo heel lang geleden waren de zogenoemde ‘ludospaces’ of bestelbreaks – lees: personenwagenuitvoeringen van compacte bestelwagens – de gezinsfavoriet bij uitstek. En eigenlijk was dat niet verwonderlijk: binnen een beperkt buitenformaat boden dit soort auto’s een maximum aan binnenruimte, een riant laadvolume en allerlei slimme interieursnufjes.
Of het nu was om de kinderen naar school te brengen of volgepakt mee op vakantie te vertrekken, de bestelbreak kon het allemaal. In hun hoogdagen was het aanbod aan modellen reuze, maar vele modellen hebben intussen rake klappen gekregen.
Het Citroën Berlingo-fiasco
Hier en daar kwam dat ook door nogal vreemde strategische beslissingen, zoals bij de Stellantis-groep, die het een goed idee leek om hun sterrentrio in deze klasse – de Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Rifter – enkel nog maar met elektrische aandrijving aan te bieden. Saillant detail: bij Toyota, dat met Stellantis een samenwerkingsakkoord heeft voor bestelwagens, kon je de technische kloon van dit drietal wél nog gewoon met benzine- en dieselmotor bestellen.
De gevolgen lieten zich raden: terwijl de verkoop van de Toyota Proace City Verso bloeide als nooit tevoren, raakten Citroën, Opel en Peugeot hun Berlingo, Combo of Rifter niet meer aan de straatstenen kwijt. In die mate zelfs dat Stellantis nu schoorvoetend op zijn beslissing terugkomt, en noodgedwongen zijn bestelbreaks ook opnieuw met verbrandingsmotor aanbiedt (zij het mondjesmaat).
Andere vertegenwoordigers zijn al die jaren gewoon trouw gebleven aan dit segment. Zo ook Ford, dat zijn bestelbreakgamma zelfs uitbreidt met een nieuwe generatie van de Tourneo Courier. Een model dat op het platform rust van de Puma, en trouwens ook in dezelfde fabriek van de band rolt. Nu de Fiesta uit productie gegaan is (binnenkort volgt ook de Focus dat voorbeeld), is deze Tourneo Courier (vanaf 24.805 euro) de instapper in het Ford-gamma. Het zijn vreemde tijden…
Geen Volkswagen-kloon
Anders dan zijn twee grotere broers, de Tourneo Connect (in feite een kloon van de Volkswagen Caddy, beschikbaar met vijf of zeven zitplaatsen ) en de Tourneo Custom (een minibus met maximaal negen zitplaatsen) bestaat de Tourneo Courier slechts in één formaat en houdt hij het bij twee stoelenrijen. Met een lengte van 4,34 meter voelt hij zich wel nog enigszins thuis in de stad. In krappe ruimtes komen ook de schuifdeuren achteraan van pas, die het makkelijker maken om kinderen in een zitje vast te maken.
Voor de rest heeft Ford het gamma bewust eenvoudig gehouden: er zijn maar drie uitrustingsniveaus (Trend, Titanium en Active), gecombineerd met maar een handvol opties, allemaal met een redelijke prijs. Kortom, de Tourneo Courier ziet de dingen rationeel, zowel qua concept als qua positionering. Blingbling en schijnvertoon zijn niet aan hem besteed.
Foto’s: Jonathan Godin
- Verhouding prijs-binnenruimte
- Grote en handige koffer
- Verhouding prijs-uitrusting, schappelijke optieprijzen
- Moduleerbaarheid
- Verbruik kan oplopen
- Afwerkingskwaliteit
In dit artikel : Ford, Ford Tourneo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!