Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Ford Tourneo Courier 1.0 Ecoboost (Titanium)

Geschreven door Xavier Daffe op

Of er in een autolandschap waarin SUV’s en cross-overs allerhande het voor het zeggen hebben, ook nog plaats is voor auto’s die het vooral moeten hebben van hun functionaliteit en hun schappelijke prijs? De nieuwe Ford Tourneo Courier bewijst van wel.

26.802 €
  • Score redactie 14.75 /20

Naast het feit dat hij veel binnenruimte biedt binnen een relatief compact formaat, is een van de sterke kanten van deze Ford zijn gunstige verhouding prijs-uitrusting. Of je nu kiest voor de Trend (24.805 euro), de Titanium van deze test (26.801 euro) of de ­stoere Active met cross-overlook (28.253 euro), de standaarduitrusting is altijd behoorlijk. Het aantal opties is dan ook beperkt, in het geval van onze Titanium tot metaalglanslak (605 euro), een alarm (242 euro), leddagrijlichten, lichtmetalen zeventienduimvelgen (363 euro) ter vervanging van de standaardzestienduimers (vijftien duim voor de Trend), een thuiskomertje (121 euro, wat ons betreft onmisbaar) en een trekhaak (423 euro). Dat zijn schappelijke prijzen, en hetzelfde geldt voor de twee optiepakketten die Ford voor de Titanium aanbiedt: het Winter Pack (met voorruit-, stoel- en stuurwiel­verwarming, 332 euro), of het elders al vermelde Driver Assist Pack (1.089 euro).

Vlaamse strafmaatregelen

Fiscaal gezien betaal je in Brussel en Wallonië 495 euro belasting op inverkeerstelling en een verkeers­belasting van 176,62 euro, ongeacht hoe je je Tourneo Courier aankleedt en welke versnellingsbak je kiest. In Vlaanderen, waar de berekening ook rekening houdt met de CO2-uitstoot, zit er daarentegen best wel wat verschil tussen een handgeschakelde Trend en een Titanium met Powershift en alle toeters en bellen.

Niet zozeer wat de jaarlijkse verkeersbelasing betreft (151,18 tegenover 160,72 euro), maar wel qua belasting op inverkeersstelling, want die kan zomaar verdubbelen; van 659,43 euro voor een manuele Trend in standaardlivrei tot 1.270,95 euro voor een Titanium met Powershift en grote velgen. Ook in Wallonië (niet in Brussel) wordt de Tourneo Courier trouwens bestraft voor zijn CO2-uitstoot, al bedraagt die eco­malus in het slechtste geval maar 250 euro.

Geen wondermiddel

Dat downsizing geen wondermiddel is in auto’s met een hoge luchtweerstand, is geen geheim. En dat blijkt ook hier weer: na een slordige 700 kilometer liet onze kleine EcoBoost een gemiddelde van 7,6 l/100 km optekenen – en dan hebben we er de rijstijl van een ‘goed huisvader’ op nagehouden. Dat het nog iets zuiniger kan, bewijst onze 6 l/100 km na een economy run van een 200-tal kilometer op een vlakke snelweg met de teller op 100 km/u en enkel een bestuurder in de auto; nog beter doen, lijkt ons niet realistisch.

Terwijl het omgekeerd niet veel moeite kost om de dorst te zien oplopen naar 9 l/100 km in de stad of met een zware rechtervoet. En aangezien de tank niet reusachtig is (45 liter), moet je in dat laatste geval al na 450 kilometer een tankstation opzoeken. Met ons testgemiddelde is dat 100 kilometer meer.

Geteste versie

Verbruik gemengd 6.7 l/100 km
CO2-uitstoot 152 g/km
0 tot 100 km/u NB
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,38 €
VAA per maand NB

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars