Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Ford Tourneo Courier 1.0 Ecoboost (Titanium)

Geschreven door Xavier Daffe op

Of er in een autolandschap waarin SUV’s en cross-overs allerhande het voor het zeggen hebben, ook nog plaats is voor auto’s die het vooral moeten hebben van hun functionaliteit en hun schappelijke prijs? De nieuwe Ford Tourneo Courier bewijst van wel.

26.802 €
  • Score redactie 14.75 /20

Het voordeel van een rechthoekig koetswerk met grote schuifdeuren is dat instappen een fluitje van een cent is: je kunt zowel voor- als achterin gewoon gaan zitten, zonder dat je schrik hoeft te hebben dat je hoofd ergens tegenaan botst. De achterbank is in theorie geschikt voor drie personen, maar door de matige breedte achterin kun je het in de praktijk beter bij twee achterpassagiers houden.

De moduleerbaarheid valt bovendien tegen: de achterbank is niet verstelbaar, verschuifbaar of verwijderbaar, enkel in twee ongelijke delen (60/40-verhouding) neerklapbaar – waarbij de laadvloer dan nog niet eens helemaal vlak is. Los daarvan is de koffer enorm, met minstens 1.188 liter, en 2.162 liter met de achterbank neergeklapt. Toch hadden we liever wat meer beenruimte achterin gezien.

Sober en somber

De voorste inzittenden kijken uit op een heel sober, zelfs somber dashboard, waarvan de kwaliteitsindruk niet overal even hoogstaand is. Hier en daar doen de afwerking en de materialen ronduit goedkoop aan. En akkoord, de Tourneo Courier is an sich natuurlijk ook geen dure auto, maar toch heb je het gevoel dat Ford hier beknibbeld heeft. De ergonomie vertrouwt in hoge mate op het centrale aanraakscherm van 8 duim, maar de instellingen van de klimaatregeling zijn gelukkig wel te allen tijde bereikbaar.

Het interieur is ruim voorzien van bergvakken, maar die zijn over het algemeen niet al te groot. Bovendien heeft de middenconsole geen afsluitbare bak waarin je waardevolle voorwerpen (zoals sleutels of je portefeuille) kunt verbergen. Wél zo handig is de lade boven de voorruit, die over de volledige interieurbreedte loopt, zoals in een bestelwagen.

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker