Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Ford Tourneo Courier 1.0 Ecoboost (Titanium)

Geschreven door Xavier Daffe op

Of er in een autolandschap waarin SUV’s en cross-overs allerhande het voor het zeggen hebben, ook nog plaats is voor auto’s die het vooral moeten hebben van hun functionaliteit en hun schappelijke prijs? De nieuwe Ford Tourneo Courier bewijst van wel.

26.802 €
  • Score redactie 14.75 /20

De Tourneo Courier mag dan al wel de technische basis van de Puma overnemen, dat wil nog niet automatisch zeggen dat hij ook zo rijdt: als bestelbreak is hij een pak hoger, wat onvermijdelijk een impact heeft op zijn zwaartepunt. Je mag dus niet verwachten dat hij zich even dynamisch gedraagt als de cross-over waarmee hij verwant is – dat is ten andere ook helemaal de roeping van dit soort auto’s niet. Niettemin is deze duvel-doet-al niet vies van het betere bochtenwerk: zijn goed afgestelde, aangenaam lichte en nauwkeurige stuur bedient een snedige vooras die niet snel verzadigd raakt, terwijl rolneigingen opvallend goed ingetoomd worden.

Kortom, deze compacte bestelbreak maakt Fords reputatie inzake wegligging helemaal waar. Maar mirakels bestaan natuurlijk niet, al die dynamiek eist dan ook zijn tol op comfortvlak. De behoorlijk strak aangespannen ophanging leidt namelijk tot wat droge onderstelreacties op korte wegoneffenheden. De filtering is dus zeker niet feilloos, maar het fenomeen neemt ook weer geen storende proporties aan; we hebben alleen al zachter geweten bij Ford.

Nog verbazingwekkender blijft de kleine eenliter-benzine, waarvan de 170 Nm (en tijdelijk zelfs 200 Nm) permanent beschikbaar is over een erg breed toerentalgebied. In combinatie met een uitzonderlijk goed gespreide manuele zesversnellingsbak levert dat een aandrijflijn op die in alle omstandigheden paraat staat en bruist van levenslust. Motor, versnellingsbak en aandrijfgeheel vormen daarmee één goed op elkaar ingespeeld en aangenaam geheel in de alledaagse praktijk. 

Pretbedervers

Helaas is het niet al rozengeur en mannenschijn, want jawel, daar zijn de rijhulpsystemen weer om de pret te komen bederven. De ene is zo mogelijk nog opdringeriger dan de andere, met op nummer één de Intelligent Speed Assist, die waarschuwt wanneer je de (volgens het systeem) toegestane snelheid nog maar met een zuchtje overschrijdt. De aanwezigheid van zo’n assistent is sinds vorig jaar verplicht in nieuwe auto’s, dus dat kunnen we Ford niet aanwrijven. Dat die ISA in de Tourneo Courier zo’n verschrikkelijk geluid moet maken daarentegen…

En ja, je kunt het systeem de mond snoeren, alleen moet je dat na elke start opnieuw doen, want standaard is de digitale schoonmoeder altijd actief. Een gouden raad: neem voor je vertrek de tijd om het systeem op non-actief te zetten, want wil je dat onderweg nog doen, dan moet je op het centrale scherm beginnen te knoeien… waarop de vermoeidheidscontrole merkt dat je je ogen niet meer op de weg houdt en luidkeels begint te protesteren dat het ‘tijd is voor een pauze’. Een pauze, werkelijk? We zijn nog maar pas vertrokken…

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker