Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Ford Tourneo Courier 1.0 Ecoboost (Titanium)

Geschreven door Xavier Daffe op

Of er in een autolandschap waarin SUV’s en cross-overs allerhande het voor het zeggen hebben, ook nog plaats is voor auto’s die het vooral moeten hebben van hun functionaliteit en hun schappelijke prijs? De nieuwe Ford Tourneo Courier bewijst van wel.

26.802 €
  • Score redactie 14.75 /20

In afwachting van de eerder aangekondigde puur elektrische variant, die nog dit jaar moet volgen, maakt de Tourneo Courier zijn debuut met de welbekende 1.0 EcoBoost van 125 pk in de neus, een turbodriecilinder die beschikbaar is met manuele zesbak of met de gerobotiseerde Powershift met dubbele koppeling. Ook het onderstel is in ruime mate schatplichtig aan die van de Puma, waarmee deze Tourneo Courier zijn platform deelt… wat meteen ook verklaart waarom hij voor een bestelbreak nogal smal uitvalt, vanbuiten én vanbinnen trouwens. Maar goed, het levert wél een vaardige voorwieltrekker op – we komen er nog op terug.

Digitale instrumenten in plaats van de analoge tellers die in vele van deze modellen nog gebruikelijk zijn, voegen een snuifje modernisme toe. Scrollen door de verschillende weergaves van dat display doe je met knoppen op het stuur. De waslijst aan passieve- en actieveveiligheidsuitrusting is daarnaast al van bij de basisversie uitzonderlijk lang, met vanaf de Trend een automatische noodremhulp (Pre-Collision Assist) die ook voetgangers en fietsers herkent, de Intelligent Speed Assist, een spoorassistent, verkeersbordherkenning, een adaptieve cruisecontrol en het gebruikelijke arsenaal aan airbags, inclusief gordijnairbags achterin én een exemplaar tussen de voorstoelen, om te voorkomen dat de inzittenden met hun hoofd tegen elkaar aan knotsen bij een zijdelingse aanrijding.

De dodehoekcontrole die eveneens waarschuwt voor naderend verkeer bij het achteruitrijden, een kruispunt­assistent voor de Pre-Collision en een fileassistent zijn daarentegen enkel voor de twee duurdere versies beschikbaar: standaard voor de Active, in het Driver Assist Pack (dat verder ook nog een navigatiesysteem en inklapbare buitenspiegels omvat) voor de Titanium.

  • Geteste versie

  • ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost 92kW Titanium

  • Categorieën

    • Monovolumes

    Brandstof

    • GASO

    CO2

    152 tot 154gr WLTP

    Vermogen

    125 CV

    Lengte

    4337 m

    Koffervolume

    L

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker