Drie jaar na zijn lancering bedacht Hyundai zijn nieuwste generatie i20 in 2023 met een facelift. Je herkent deze vooral aan de nieuwe bumpers rondom, al heeft Hyundai ook aan de connectiviteit gewerkt met over-the-air updates en USB-C-aansluitingen. Op de achterbank is het goed toeven voor (twee) volwassenen. De koffer van de basisversies heeft een aantrekkelijk volume van 352 liter (90 liter minder voor de versies met mildhybride 48-voltondersteuning). Ondanks het overvloedige gebruik van donkere kunststoffen ziet het dashboard er modern uit, dankzij digitale instrumenten en in de duurdere uitvoeringen een groot aanraakscherm van 10,25 duim, gekoppeld aan internetdiensten. De standaarduitrusting is voor alle versies verzorgd, ook op veiligheidsvlak.
Het onderstel van de i20 is capabel en combineert een degelijke controle van koetswerkbewegingen met een goede filtering van wegoneffenheden. De uitrusting en aankleding die je in je i20 wilt, zal meteen ook de motorkeuze bepalen. De atmosferische 1.2 van 84 pk is er enkel voor het instapniveau; alle andere i20’s doen een beroep op de (ietwat luidruchtige) 1.0 T-GDi, al dan niet in combinatie met mildhybride ondersteuning en goed voor 100 pk. De 204 pk sterke i20 N is inmiddels alweer uit de rekken gehaald.
Deze derde generatie van de Hyundai i20 mat zich een gewaagder en veel moderner kleedje aan. Met veel aandacht voor connectiviteit en veiligheid heeft de Koreaan de juiste troeven in handen. Jammer alleen dat het starre uitrustingsbeleid je verplicht om voor de duurdere versies te kiezen om van al dat fraais te kunnen genieten.