Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Hyundai zette in 2016 de aanval in op het ‘alternatieve’ segment met een volledig nieuw model met drie verschillende aandrijvingstypes: hybride, plug-inhybride en elektrisch. Na een eerste kleine update in 2018 volgde voor het modeljaar 2020 een grondiger opfrisbeurt. Het interieur pakt sindsdien uit met een bijdetijdse connectiviteit, via een 10,25 duim groot infotainmentsysteem met stemherkenning en over-the-air updates. Voorin zit je ruim en comfortabel, maar achterin is het wat minder goed toeven als gevolg van de aflopende daklijn en de matige beenruimte. De koffer heeft daarentegen een aantrekkelijk laadvolume, of toch in de Hybrid.
Beide hybrideversies vertrekken van de 1.6 GDi-benzinemotor van 105 pk. De zelfladende Hybrid voegt daar een elektromotor van 44 pk aan toe; de (fors duurdere) stekkerversie heeft recht op een 61 pk sterke elektromotor. De lithium-ionbatterij van 8,9 kWh van die Plug-In maakt volgens de WLTP-cyclus een elektrisch rijbereik van 52 kilometer mogelijk en dringt de CO2-uitstoot terug tot 26 g/km, wat deze versie 100 procent fiscaal aftrekbaar maakt voor zelfstandigen en ondernemers. Ondanks de krachtiger elektromotor bedraagt het gecumuleerde vermogen ook hier 141 pk. Hoe dan ook zijn de prestaties maar matig en is het onderstel vooral op veiligheid en comfort gericht.
De hybride en plug-inhybride Ioniq spreken vooral de rede aan. De eerste vormt een toekomstgericht alternatief voor een traditionele diesel, de tweede is vooral interessant in een zakelijke context dankzij zijn fiscale voordeel. Al bij al is dit een soort Koreaanse Toyota Prius, maar dan met een iets lager prijskaartje.