De Grand Cherokee maakte in 2022 opnieuw de oversteek naar Europa. Verfijnder dan ooit. In Detroit rolt hij van de band in twee koetswerklengtes (4,90 of 5,20 meter), maar wij krijgen alleen de ‘korte’ versie, die slechts vijf inzittenden kan vervoeren. Achterin is er evenwel voldoende ruimte en voorin ontdekken we een digitaal instrumentenbord en een ultramodern multimediasysteem met een centraal scherm van 10,1 duim. Ook de voorste passagier kan desgewenst een eigen scherm krijgen. Het interieur is modern en gezellig, hoewel het nog steeds bezaaid is met veel harde kunststoffen, wat eigenlijk niet kan in een auto van deze prijsklasse.
Voor die prijs krijg je wel een plug-inhybride aandrijflijn (de enige mogelijkheid op onze markt). Die combineert een vrij luidruchtige 2.0-turbobenzinekrachtbron (van Alfa Romeo-origine) met een elektromotor. De combinatie levert 380 pk. In zuiver elektrische modus zijn de 145 paardjes echter wat weinig om dit 2,5 ton wegende tuig voort te stuwen. De 17,3 kWh-batterij biedt officieel een elektrisch rijbereik van 46 kilometer. We bevelen de luchtvering aan (vanaf het tweede afwerkingsniveau), die zowel het rijcomfort als de offroadkwaliteiten verbetert. De Trailhawk-variant kan zelfs zijn stabilisatorstang loskoppelen voor het zwaardere terreinwerk, terwijl zijn wielen van 18 duim (tegenover 20 of zelfs 21 duim voor de andere versies) voor nog meer comfort zorgen.
De Grand Cherokee behoudt zijn Amerikaanse toets, maar is stijlvoller en moderner dan ooit, met een zeer ‘digitaal’ interieur en een hybride aandrijflijn, zoals dat hoort in deze moderne tijden. Zelfstandigen en bedrijven hebben er fiscaal echter niks aan, vanwege een CO2-uitstoot die de drempel van 50 g/km overschrijdt.