Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De derde generatie van de Picanto debuteerde in 2017 en kreeg in 2024 een grote opfrisbeurt – door het grondig veranderde design lijkt het zelfs een nieuw model. In het interieur is alles zo goed als bij het oude gebleven, maar in het motorengamma verdween het turboblok. Dankzij zijn beperkte lengte van net geen 3,60 meter en een compacte draaicirkel is deze vijfdeurs geknipt voor de stad. Voorin is het aangenaam toeven, maar de smalle achterbank is enkel bruikbaar voor twee personen. Een koffervolume van 255 liter is uitstekend voor zo’n kleine auto. Optioneel is een online verbonden multimediasysteem verkrijgbaar. Apple CarPlay en Android Auto behoren tot de mogelijkheden en een smartphone kan via inductie worden opgeladen.
De Picanto stuurt precies en voelt stabiel aan en dat komt vooral door zijn relatief lange wielbasis, zijn stijve structuur, zijn directe stuurinrichting en zijn goed afgestelde ophanging. Een automatische noodremfunctie is verkrijgbaar als optie. Kia biedt twee benzinemotoren aan, te beginnen met de gewillige 1.0-driecilinder, die goed is voor 58 pk. De 1.2-viercilinder van 79 pk is merkbaar veelzijdiger. Beide motoren zijn ook leverbaar met een gerobotiseerde versnellingsbak (met enkele koppeling), maar die is door zijn trage werking geen aanrader. De stoere X-Line is uit het gamma geknikkerd, de sportieve GT Line is wel gebleven.
Door volop in te zetten op uitrusting, uiterlijk en rijplezier verdient de kleine Kia Picanto een plaats tussen de trendy stadsauto’s. Met zijn zeven jaar waarborg heeft hij bovendien nog altijd een unieke troef achter de hand. De 1.2 biedt de beste verhouding prijs-prestaties.