Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De tweede generatie van de Defender maakte in de zomer van 2019 haar debuut en bestaat inmiddels in drie formaten: als korte 90, als standaard 110 en als lange 130. Die XXL-versie is 34 centimeter langer dan de 110, maar behoudt dezelfde wielbasis. Dankzij zijn toegenomen achteroverhang biedt de Defender 130 plaats aan acht inzittenden of aan meer dan 2.500 liter aan laadvolume. De zelfdragende structuur van de Defender is volledig van aluminium gemaakt, en de starre assen van weleer hebben plaatsgemaakt voor vier onafhankelijk opgehangen wielen, zodat de Defender beter op de weg ligt. Maar uiteraard blijft dit eerst en vooral een held in het terrein, dankzij de vierwielaandrijving, de reductiebak met korte verhoudingen en de twee differentiëlen (centraal en achteraan). Ook een luchtvering is verkrijgbaar, waarmee je de bodemvrijheid kunt opkrikken.
Onder de motorkap is voor elk wat wils te vinden. De instapversie op benzine (P300) is een tweeliter-viercilinder van 300 pk; de diesels (D200, D250 en D300) doen allemaal een beroep op de drieliter-zescilinder-in-lijn met mildhybride ondersteuning. Dezelfde zescilinder is er ook op benzine, en dan 400 pk sterk (P400) – net zo veel als de plug-inhybride P400e (enkel in de 110). Aan de andere kant van het spectrum introduceerde Land Rover dan weer de waanzinnige Defender V8, aangedreven door een woeste benzinemotor die in de 130 goed is voor 500 pk en in de 90 en de 110 zelfs 525 pk levert.
Net zoals de Jeep Wrangler en Mercedes G-Klasse koos de Land Rover Defender voor een kleedje in neoretrostijl, waaronder echter een op-en-top moderne auto schuilgaat. En eentje die veelzijdiger is dan ooit: een Defender blijft onvermoeibaar in het terrein, terwijl hij op de weg beduidend beter rijdt dan vroeger.