Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Van voren lijkt de vijfde generatie van de Range sterk op zijn voorganger, maar achteraan is hij onmiddellijk te herkennen dankzij zijn nieuwe, verduisterde ledlichten. Ook de verzonken deurgrepen vallen meteen op. Het platform is nieuw en van gegoten lichtmetaal. Het interieur is een echte cocon, die baadt in luxe en wordt ondersteund door een zachte luchtvering. Voor het eerst kan de Range tot zeven inzittenden ontvangen (in de lange versie).
In 2023 werd het motorgamma vernieuwd. Naast de klassieke diesel- of benzinemotoren, met zes of acht cilinders (voortaan 301 tot 615 pk), zijn er ook nog steeds twee plug-inhybrideaandrijvingen. Die combineren een zescilinder op benzine met een elektromotor om nu 460 of 550 pk te ontwikkelen. Hun batterij van 38,2 kWh biedt een elektrisch rijbereik tot 121 kilometer, en kan zowel worden opgeladen met wisselstroom (7 kW) als met gelijkstroom (50 kW). Een volledig elektrische versie wordt verwacht in 2024.
De nieuwe Range pakt ook uit met gestuurde achterwielen, om te keren als een ‘kleine’ Evoque, en actieve stabilisatorstangen, om op de weg zijn koetswerkbewegingen in bedwang te houden en offroad obstakels te kunnen overwinnen met gekruiste bruggen. Zijn terreincapaciteiten zijn trouwens zeer goed, mede dankzij een reeks elektronische hulpmiddelen en vooral een vergrendelbaar achter- en middendifferentieel. Andersom kan de elektronica op de snelweg zelfs beslissen om de vooras te ontkoppelen om een paar grammetjes CO2 te besparen.
De nieuwste Range is nog chiquer en efficiënter dan zijn voorgangers. Hij voelt zich goed op alle terreinen en maakt indruk met zijn veelzijdigheid. Zijn prijskaartje is vorstelijk, maar zijn schaarse concurrenten zijn niet bepaald minder duur (of zelfs aanzienlijk duurder in het geval van de SUV’s van Aston Martin, Bentley, Maybach en Rolls-Royce), zonder dat ze beter zijn...