Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De eind 2022 gelanceerde Range Rover Sport is technisch afgeleid van zijn grote broer, de Range Rover. Hij is wel compacter en ook dynamischer, zowel inhoudelijk als qua stijl. Het meubilair in het interieur is modern en luxueus. De vijf passagiers zitten comfortabel en er zijn veel attenties uit de grote Range overgenomen, zoals luidsprekers in de voorste hoofdsteunen en een actief geluidsonderdrukkingssysteem.
Onder de motorkap is keuze uit zescilinder-diesels met 249, 300 of 350 pk (D250, D300 of D350), een V8-benzinemotor (van BMW-origine) met 530 pk (P530) en twee plug-inhybrideversies op benzine met 440 of 510 pk (P440e en P510e), die – voorlopig nog – fiscaal interessant zijn voor zelfstandigen en waarvan de batterij een theoretisch elektrisch rijbereik tot 114 kilometer biedt. Een volledig elektrische variant wordt verwacht in 2024. Onderweg gedraagt de Range Sport zich erg comfortabel, dankzij de standaard luchtvering. Hij vertoont ook een goede wegligging, vooral in het geval van de versies met achterwielsturing. En zoals het een goede Range Rover betaamt, is het model ook niet bang voor ruwere paden, dankzij zijn geavanceerde vierwielaandrijving, een maximale bodemvrijheid van 274 millimeter en een doorwaaddiepte van 900 millimeter (net zoals de Defender).
De nieuwste Range Rover Sport is een hoogtechnologische en extreem veelzijdige machine, die erin slaagt om een evenwicht te bieden tussen comfort op de weg en terreincapaciteiten. Dit model, dat ook verkrijgbaar is als plug-inhybride en binnenkort als zuivere EV, is zonder meer een van de beste grote SUV’s op de markt. De prijs is evenwel navenant: zeer hoog dus.