Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Stellantis haalde als aandeelhouder het Chinese Leapmotor naar Europa om zo snel gekomen in te spelen op de markt van elektrische budgetauto’s. Deze hoge en amper 3,6 meter lange stadsmus T03, een gedoodverfde concurrent voor de Dacia Spring, is momenteel de instapper van het gamma. Ondanks zijn prijs van 18.900 euro biedt de T03 toch een opmerkelijke uitrusting, waaronder adaptieve cruisecontrol, blindehoekwaarschuwing, en een aanraakscherm van 10,1 duim met navigatie – snufjes die je in dit segment niet gauw ziet. Goedkoop betekent dus niet kaal in het geval van de T03.
Onder de motorkap doet de T03 het met een elektromotor van 95 pk en 158 Nm, genoeg vermogen voor stadsverkeer en zelfs voor een occasionele snelwegrit. Het batterijtje van netto 37,3 kWh biedt een WLTP-bereik van 265 kilometer, voldoende voor ritten rond de kerktoren en kortere uitstappen. Laden blijft beperkt tot 6,6 kW op wisselstroom, en aan een snellader raakt het piekvermogen niet boven 45 kW; weinig maar aan de andere kant is er ook niet veel om te laden, waardoor de wachttijden nooit echt tegenvallen. Het compromis tussen comfort en standvastigheid is overigens niet slecht.
Het voordeel van de hoge daklijn is een praktisch interieur met toch genoeg hoofdruimte en plaats voor vier volwassenen. Een minpunt is de beperkte laadruimte, die slechts een kleine rugzak aankan. Sommige functies, zoals de airco, vertonen bovendien een soms grillige werking maar je kunt deze kleine Leapmotor allerminst verslijten voor een Chinees afdankertje.
De T03 is voor Leapmotor een interessante start op de Europese markt, waarvan de tekortkomingen onder de mat van een scherpe prijs en aardige uitrusting belanden. En door de link met Stellantis kunnen klanten terecht bij een breed verdelernetwerk.