Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Het koetswerkontwerp van de 4,70 meter lange en slechts 1,20 meter hoge MC20 combineert designelementen van de legendarische Birdcage van zestig jaar terug met de voor de racerij ontwikkelde MC12 uit 2004. Het elegante lijnenspel weert daarbij spoilers en andere vleugels. De ontwikkeling van de Maserati MC20 nam amper 24 maanden in beslag en dat zie je aan sommige interieurelementen. Achter een aanraakscherm van 10,15 inch schuilt wel een infotainmentsysteem met hedendaagse connectiviteitsmogelijkheden, zoals een Android-omgeving met Alexa-spraaktechnologie. Een achterbank is er niet; een koffer die naam waardig evenmin. In 2022 introduceerde Maserati de open versie met wegklapbaar glazen dak, die MC20 Cielo werd gedoopt.
De Maserati MC20 introduceerde de in eigen beheer gebouwde Nettuno-krachtbron, een biturbo-V6 die uit een longinhoud van 3 liter 630 pk en 730 Nm puurt. Die power wordt op de achterwielen gezet via een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling. Geholpen door een launch control sprint de MC20 in minder dan 2,9 seconden (3,0 voor de MC20 Cielo) van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 326 km/u. Verschillende rijmodi zorgen ervoor dat je dat prestatiepotentieel kunt afstemmen op de omstandigheden en op je persoonlijke skills en/of mood. Daarin schuilt dan ook zijn grootste sterkte: de MC20 rijdt net zo gemakkelijk als een Porsche 911 Turbo, maar voelt wel aan als een echte supercar.
Het lijnenspel bekoort en de Nettuno-motor presteert geweldig, maar het échte verschil maakt de Maserati MC20 (Cielo) met zijn onderstel. Je zou er elke dag mee kunnen rijden, zelfs als het regent en ook als je door de binnenstad pendelt. Een dergelijke veelzijdigheid kunnen maar weinig rivalen voorleggen.