Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Mazda’s kleinste model op onze markt stamt uit 2014 en onderging na een eerste (subtiele) facelift eind 2019 opnieuw enkele kleine ingrepen voor modeljaar 2023. Net als zijn grotere broers pakt de compacte 2 uit met een expressief design. De relatief lange wielbasis van deze vijfdeurs komt vooral de beenruimte achterin ten goede. De koffer heeft een gemiddeld volume van 280 liter, maar de hoge laaddrempel bemoeilijkt wel het laden en lossen. En het interieur mag dan al bijzonder keurig afgewerkt zijn, het oogt helaas vrij kaal en grijs in de basisuitvoeringen. De uitrusting is daarentegen mee met zijn tijd, getuige het head-updisplay en het moderne multimediasysteem met diverse apps. Het aantal afzonderlijk te bestellen opties is echter beperkt: je moet meteen voor een pack of een hoger uitrustingsniveau kiezen.
Het stuur voelt licht, maar toch voldoende precies aan en in bochten gedraagt deze Mazda zich heel voorspelbaar, terwijl zijn rechtuitstabiliteit voorbeeldig is. Bij hogere snelheden treedt helaas heel wat windgeruis op en de ophanging heeft last met abrupte wegoneffenheden. Onder de motorkap ligt maar één motor: een atmosferische 1.5-viercilinder van 75 of 90 pk. In combinatie met de manuele zesbak (die kampt met een wel heel lange overdrive) kan de krachtigste variant rekenen op een microhybride ondersteuning, waarmee hij iets spaarzamer voor de dag komt. Daarmee strandt de 2 e-SkyActiv-G op 4,7 l/100 km of 107 g/km . Als alternatief kan de 1.5 90 ook gekoppeld worden aan een zestrapsautomaat, zij het dan wel zonder elektrische bijstand.
De knappe en goed afgewerkte Mazda 2 beschikt over een gewillige en zuinige motor en scoort met zijn aangename rijgedrag – al gaat dat laatste ietwat ten koste van een stugge ophanging. De Mazda 2 staat ook in de catalogus als Hybrid, maar dat is in feite niet meer dan een gekloonde Toyota Yaris.