Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Mazda bracht in 2019 een geheel nieuwe 3 uit, die zeker als vijfdeurs vrijwel unaniem erkend wordt als een van de knapste auto’s in dit segment. Maar wie mooi wil zijn, moet pijn lijden: de brede achterstijl hindert het zicht schuin naar achteren en de koffer heeft maar een inhoud van 358 liter – povertjes voor een auto van 4,46 meter lang. De klassieker ontworpen vierdeurs doet op dat vlak beter (450 liter). Het plaatsaanbod achterin is behoorlijk, zonder meer. Gelukkig ondervinden de inzittenden niet al te veel hinder van de aflopende daklijn. Voorin is het goed toeven in stoelen die een uitstekende steun bieden, en ook de materiaalkeuze van het stijlvol getekende dashboard is uitstekend.
Al van bij de eerste kilometers valt de hoogstaande geluiddemping op. Daarnaast verteert de ophanging wegoneffenheden met gemak, terwijl ze tegelijkertijd koetswerkbewegingen netjes intoomt. In combinatie met een nauwkeurig stuur laat deze Japanner zich dan ook erg aangenaam rijden. De drie beschikbare motoren zijn allemaal atmosferische tweeliters: de e-SkyActiv-G van 122 of 150 pk en de e-SkyActiv-X van 186 pk, uitgerust met een microhybridesysteem via een starter-alternator, waarbij die technologie ten dienste staat van het comfort en het verbruik. Alle motoren zijn beschikbaar met een manuele zesbak of een wat slome zestrapsautomaat.
De Mazda 3 wil zich onderscheiden op verschillende vlakken: qua uiterlijk, maar ook technisch, met zijn grote atmosferische benzinemotoren die net zo zuinig kunnen zijn als een diesel. Een heerlijk origineel alternatief... mits praktische aspecten niet helemaal bovenaan op uw prioriteitenlijstje staan.