Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2020 gelanceerde MX-30 is Mazda’s eerste volledig elektrische auto. Deze cross-over zet zijn bijzondere statuut in het merkgamma kracht bij door middel van een apart voorkomen. Daarbij horen zelfs heuse suicide doors, die toegang verlenen (maar niet van ganser harte) tot een achterbank met best wat plaats voor twee volwassenen. Voor een auto van 4,40 meter lang is een koffervolume van 366 liter daarentegen niet bijster indrukwekkend. Binnenin zet Mazda de ecologische roeping van zijn EV volop in de kijker door terug te grijpen naar recyclagematerialen (onder meer kurk). De kwaliteitsindruk is erg goed.
Met zijn bescheiden batterij van 35 kWh is duidelijk dat de MX-30 niet op veelrijders mikt. In optimale omstandigheden kun je een rijbereik van 200 kilometer halen; in wintertijd kan dat terugvallen tot een goeie helft daarvan. Anticiperen wordt dus de boodschap, temeer omdat deze Mazda een vrij trage lader is. Sinds een update in 2022 kan de MX-30 wel driefasig laden tot 11 kW (voordien slechts eenfasig en 6,6 kW), maar aan een DC-snellader verteert hij nog altijd maximaal 50 kW. Een voordeel van die kleine batterij is wel dat het gewicht acceptabel blijft, wat samen met het uitstekend afgestelde chassis het weggedrag ten goede komt. Een scheurijzer is dit met zijn 145 pk echter niet. Begin 2023 introduceerde Mazda de MX-30 R-EV, met een nog kleinere batterij (17,8 kWh), maar met een wankelmotor op benzine die dienstdoet als range extender.
Voor zijn eerste elektrische auto heeft Mazda voor een doordachte aanpak gekozen: een kleinere batterij betekent dat de MX-30 sneller ‘groen’ wordt, en het idee om gerecycleerde materialen te gebruiken voor het interieur, is prachtig uitgewerkt. Jammer van dat rijbereik en die laadcapaciteiten...