Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vierde generatie van de MX-5 knoopte bij zijn lancering eind 2016 opnieuw aan bij de filosofie die aan de basis lag van het allereerste model. Dat merk je in de eerste plaats aan de afmetingen en het gewicht: de huidige MX-5 is weliswaar een centimeter breder geworden, maar kromp in de lengte met maar liefst 10 centimeter. Dat bleef helaas niet zonder gevolgen voor de zit- en kofferruimte. Het gamma werd in 2017 uitgebreid met de RF, wat staat voor Retractable Fastback, een versie met een wegklapbaar hard dak, die wat meer rijcomfort biedt – althans met het dak toe, want open leidt de targadakstructuur tot flink wat turbulenties. In 2024 kwam er een subtiele facelift, met nieuwe lichten, een update voor het infotainmentsysteem en nieuwe kleuren en materialen.
De basisprincipes van Mazda’s roadster bleven ongewijzigd, met een 50/50-gewichtsverdeling over voor- en achteras en een nog lager zwaartepunt. Onder de spitse motorkap ligt bij ons enkel nog de 1,5-liter, een atmosferische viercilinder met 132 pk. Die is ook uitsluitend gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen en korte, goed geleide schakelwegen. Hoewel het stuur op de snelweg wat licht is, is het wel gevoelig en nauwkeurig, zodat het bijdraagt tot het speelse karakter van de MX-5. De 2.0, die met zijn stugger afgestelde ophanging en sperdifferentieel op de limiet venijnig uit de hoek kon komen, is bij ons niet meer te krijgen.
De Mazda MX-5 blijft charmant en plezierig in zijn eenvoud. Met zijn 132 pk sterke 1.5 en achterwielaandrijving bewijst deze roadster dat je niet altijd 500 pk nodig hebt om rijplezier te beleven...