Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige C-Klasse, die in de zomer van 2021 op de markt kwam, is gebouwd op het MRA 2-platform - dat van de recente S-Klasse. Ten opzichte van zijn voorganger groeide hij in alle richtingen, waarbij vooral de achterste inzittenden profiteren van die grotere afmetingen. De koffer van de vierdeurs groeide daarentegen niet mee. In de cockpit trekt Mercedes volop de kaart van de digitalisering. Het aantal knoppen is herleid tot het strikte minimum, het MBUX-systeem van de jongste generatie is volledig opgebouwd rond een groot centraal aanraakscherm van 11,9 duim en een tweede scherm achter het stuur.
De bredere sporen en langere wielbasis tillen het rijgedrag van deze C-Klasse naar een nog hoger niveau, met bovenal een schitterend compromis tussen dynamiek en comfort. Onder de motorkap worden enkel viercilinders gemonteerd, waarbij klanten kunnen kiezen tussen benzine (170 tot 204 pk en zelfs 422 pk voor de C43 AMG) en diesel (163 tot 197 pk). Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een negentrapsautomaat en mildhybride ondersteuning. Daarnaast zijn er ook nog plug-inhybrides op benzine (C 300 e met 313 of C 400 e met 381 pk) of diesel (C 300 de met 313 pk), telkens met een stevig batterijpakket dat ook aan de DC-snellader kan. Zelfs de strafste C-Klasse leunt op batterijhulp: de 680 pk sterke AMG C 63 S E Performance met vierwielaandrijving.
Het is vooral met zijn enorme rijdynamische verfijning dat de nieuwe Mercedes C-Klasse indruk maakt. En met zijn digitalisering natuurlijk: de technologische mogelijkheden zijn bijzonder uitgebreid, in die mate zelfs dat de ergonomie eronder begint te lijden. Veel van die snufjes zijn echter niet standaard, en ondertussen lopen de prijzen maar op...