Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige C-Klasse, die in de zomer van 2021 op de markt kwam, is gebouwd op het MRA 2-platform – dat van de recente S-Klasse. Ten opzichte van zijn voorganger groeide hij in alle richtingen, waarbij vooral de achterste inzittenden profiteren van die grotere afmetingen. De koffer van de vierdeurs groeide daarentegen niet mee. In de cockpit trekt Mercedes volop de kaart van de digitalisering. Het aantal knoppen is herleid tot het strikte minimum, het MBUX-systeem van de jongste generatie is volledig opgebouwd rond een groot centraal aanraakscherm van 11,9 duim en een tweede scherm achter het stuur.
De bredere sporen en langere wielbasis tillen het rijgedrag van deze C-Klasse naar een nog hoger niveau, met bovenal een schitterend compromis tussen dynamiek en comfort. Onder de motorkap worden enkel viercilinders gemonteerd, waarbij klanten kunnen kiezen tussen benzine (170 tot 258 pk) en diesel (163 tot 265 pk). Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een negentrapsautomaat en mildhybride ondersteuning. Daarnaast is er ook een fiscaal aantrekkelijke plug-inhybride, de C 300 e met in totaal 313 pk. Zijn reusachtige accu van 25,4 kWh belooft een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer en kan desgewenst ook onderweg aan een DC-snellader worden opgeladen. Ook de in 2023 te lanceren AMG C 63 S E Performance wordt een PHEV, met vierwielaandrijving en 680 pk.
Het is vooral met zijn enorme rijdynamische verfijning dat de nieuwe Mercedes C-Klasse indruk maakt. En met zijn digitalisering natuurlijk: de technologische mogelijkheden zijn bijzonder uitgebreid, in die mate zelfs dat de ergonomie eronder begint te lijden. Veel van die snufjes zijn echter niet standaard, en ondertussen lopen de prijzen maar op...