Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige C-Klasse Break, die in 2021 op de markt kwam, is alweer flink gegroeid, tot 4,75 meter. De groei komt vooral de achterste inzittenden ten goede; de koffer werd slechts een beetje ruimer (490 liter in de plaats van 460). Met de achterbank neergeklapt beschik je over 1.510 liter aan laadruimte. Voorin is de C geïnspireerd op de S-Klasse, met hetzelfde grote rechtopstaande aanraakscherm dat nagenoeg alle functies bundelt. Er zijn eigenlijk nog amper knoppen te vinden, behalve op het stuur, maar die zijn zodanig klein dat het soms knoeien is om bepaalde functies aan de praat te krijgen.
Op zoek naar een jeugdiger publiek zet Mercedes al een tijdje in op extra snedigheid in het onderstel, en dat merk je ook aan de nieuwe C-Klasse. Luchtvering is niet meer beschikbaar als optie, vierwielsturing is wél verkrijgbaar. Een teken des tijds is dat Mercedes in dit model enkel nog viercilindermotoren aanbiedt, op benzine (170, 204 of zelfs 422 pk in het geval van de C43 AMG) of diesel (163 tot 197 pk), allemaal gekoppeld aan een negentrapsautomaat en een mildhybridesysteem op 48 volt. Er is ook een plug-inhybride benzine (C 300 e met 313 pk) en een stekkerdiesel (C 300 de met 313 pk), telkens met een stevig batterijpakket. Ook de strafste C-Klasse heeft een draad: de 680 pk sterke AMG C 63 S E Performance met vierwielaandrijving. En in navolging van grote broer E-Klasse bestaat nu ook de C-Klasse Break als avontuurlijk uitgedoste All-Terrain (altijd met 4x4).
De C-Klasse Break koppelt al het goede van de vierdeurs aan een ruimere en vooral handigere koffer. Maar net als bij de berline geldt dat de prijs daarbij steeds hoger oploopt, zeker als je van alle indrukwekkende hoogtechnologische goodies wilt proeven die ook de break in de aanbieding heeft.