Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De tweede generatie van de CLA, die in 2019 werd gelanceerd en begin 2023 lichtjes werd gefacelift, gebruikt de gangbare ingrediënten voor dit soort auto: een lange motorkap, brede wielkasten en een aflopende achterpartij. Binnenin is het aangenaam toeven: voorin is de CLA net zo geconnecteerd als de gewone A-Klasse, en achterin hoef je helemaal geen slangenmens te zijn om te kunnen plaatsnemen. Dat Mercedes zich steeds meer op autonoom rijden richt, merk je aan de uitrustingsmogelijkheden. Helaas missen die systemen in de praktijk nog onderscheidingsvermogen, waardoor ze soms ongepast ingrijpen.
De CLA kan rekenen op een behoorlijk dynamische voortrein. En ook bij een stevige rijstijl gedraagt hij zich zeer evenwichtig: stabiel bij hoge snelheden, maar ook met een levendige achterkant zodra hij wat meer uitgedaagd wordt. Het wegcontact is relatief droog, maar grote schokken worden goed gedempt, zelfs met het optionele AMG-sportonderstel. En de geluiddemping is ronduit indrukwekkend. Mercedes bedacht de CLA met een breed gamma benzine- en dieselmotoren, die sinds de facelift allemaal elektrisch ondersteund worden – de manuele versnellingsbak werd bij diezelfde gelegenheid uit het aanbod geschrapt. De twee AMG-versies en de plug-inhybrideversie 250e zijn nog steeds van de partij.
In een wereld waarin een SUV-manie heerst, is het ranke coupésilhouet van de CLA een ode aan esthetiek op wielen. Deze Mercedes combineert rijplezier met veel aandacht voor comfort en veiligheid, maar biedt als AMG ook het nodige spektakel. Al dat fraais heeft wel zijn prijs, zeker als je inzake uitrusting het onderste uit de kan wilt.