De tweede generatie van de G-Klasse, die enkel bestaat met vijf deuren, werd in 2018 geïntroduceerd. Hij maakt nog altijd gebruik van een ladderchassis, dat achteraan op een starre as rust. De voorwielen zijn daarentegen onafhankelijk opgehangen, voor een betere wielgeleiding op de weg. Hoe dan ook komen de kwaliteiten van deze offroader pas bovendrijven waar het asfalt ophoudt, dankzij de riante bodemvrijheid, de permanente vierwielaandrijving, de reductiebak met korte verhoudingen en niet minder dan drie vergrendelbare differentiëlen. In 2024 kreeg het iconische model een facelift die de luchtweerstandscoëfficiënt van het geblokte koetswerk deed dalen van … 0,53 naar 0,48.
De G-Klasse kreeg ook een volledig elektrische versie, die 580 EQ Technology werd gedoopt. Wat de verbrandingsmotoren betreft, blijft nog slechts één zescilinderdiesel over (450 d met 367 pk), terwijl de 500 op benzine voortaan eveneens een beroep doet op een zes-in-lijn, die echter krachtiger is dan de 500 met V8 van voor de update (449 tegenover 422 pk). De achtcilinder in de AMG 63 is nog altijd goed voor 585 pk. Alle motoren werden bij de facelift voorzien van mildhybride ondersteuning op 48 volt, met een elektromotor die nog 20 pk extra levert. De V8 is een waar plezier, maar zijn verbruik blijft angstwekkend.
De Mercedes G-Klasse blijft trouw aan zijn karakter en vormt nog altijd een uniek aanbod op de markt: in vergelijking met een Jeep Wrangler is hij eindeloos veel geraffineerder, in vergelijking met een Range Rover aanzienlijk puurder. Dat hij ook nog altijd een klein fortuin kost, lijkt zijn doelpubliek niet te storen, integendeel.