Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De tweede generatie van de GLA kwam begin 2020 op de markt en kreeg in 2023 een lichte facelift en een uitgebreidere standaarduitrusting. Ten opzichte van een A-Klasse staan de stoelen hier 14 centimeter hoger van de grond, zodat je als bestuurder meer boven het verkeer uittorent dan in de vorige generatie het geval was. Het piekfijn afgewerkte dashboard is dat van de A-Klasse, met zijn twee brede multifunctionele schermen. Achterin heeft de GLA aan beenruimte geen gebrek, maar de rug van de achterbank staat niet schuin genoeg, wat het zitcomfort schaadt. Optioneel biedt Mercedes ook een over 14 centimeter verschuifbare bank aan.
De aandrijfgehelen zijn allemaal bekend uit de A-Klasse, van de 1.3-viercilinder op benzine in de 180 (136 pk) tot de waanzinnige AMG 45 S van 421 pk, sinds kort allemaal voorzien mildhybridetechnologie, met daartussenin ook nog drie diesels (116 tot 190 pk) én een plug-inhybride 250 e, goed voor in totaal 218 pk en een elektrisch WLTP-rijbereik tot 70 kilometer. De batterij van 15,6 kWh opladen kan aan een laadpunt met 7,4 kW en zelfs aan een DC-snellader (maximaal 24 kW). Alle GLA’s koppelen een efficiënt en gezond weggedrag aan een degelijk comfort, hoewel de filtering af en toe wat beter zou kunnen. Ook vierwielaandrijving is verkrijgbaar.
Met zijn moderne look en state-of-the-art multimediasysteem slaat de GLA zowel vanbuiten als vanbinnen de nagel op de kop. Grove tekortkomingen kun je hem niet verwijten, tenzij dan zijn hoge prijs. Maar goed, wanneer heeft dat ooit het succes van een Mercedes in de weg gestaan?